Konverteringsoptimering (CRO)
Konverteringsoptimering innebär att man på sin webbplats eller i sin webbshop undanröjer sådant som försvårar för en besökare eller kund att genomföra bl.a. beställningar eller informationsinhämtning. Det handlar alltså om att få ut så mycket som möjligt av sin marknadsföring och de besökare som kommer till webbplatsen. Därför måste allt fungera perfekt. Det kan dels handla om att sidan ska fungera rent tekniskt i form av snabb laddningstid och fungerande interna länkar, till att det är enkelt att lägga produkter i varukorgen. Om ditt företag inte bedriver någon försäljning på webbplatsen kan arbetet istället fokusera på att se över utformningen av kontakt- och offertformulär eller att tjänster och produkter beskrivs på ett lättförståeligt och säljande sätt.
Mätning
Innan arbetet sätter igång behöver vi samla in besöksdata. Genom olika mätscripts får vi reda på hur besökare interagerar med webbplatsen. Mätningen visar också hur stor andel av besökarna som uppfyller ett eller flera konverteringsmål.
Analys
Precis som inom sökmotoroptimering är analysen av yttersta vikt. Här går vi noggrant igenom alla delar som påverkar konverteringsgraden. Även data från mätningen tas i beaktande i analysen.
Åtgärd
När analysen är genomförd ger den svar på vad som ska åtgärdas och de tekniska och designmässiga förändringarna genomförs.
Uppföljning
Efter att åtgärderna genomförts låter vi det gå en tid för att få in ny information om besökarnas beteende. Detta kan vi sedan jämföra med den mätning som gjordes i inledningsskedet.