Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) har under senare år blivit en allt viktigare form av marknadsföring. Genom att synas högt upp i de organiska sökresultaten kan man driva relevant trafik till sin webbplats. En kanske ännu bättre anledning att satsa på sökmotoroptimering är att så gott som allt är mätbart. En av de viktigare delarna av sökmotoroptimeringen är sökordsanalysen. Den syftar till att ta reda på vilka sökbegrepp som genererar trafik som konverterar. Det vill säga besökare som söker efter precis det ni erbjuder och enkelt kan genomföra ett köp hos er. Genom att synas på rätt sökord möter ni kunder som praktiskt taget står med kontokortet redo för att handla eller be om offert.

Det handlar med andra ord inte bara om att hitta de sökbegrepp som har många sökningar. Det kan i och för sig vara lönsamt att synas även där, men ibland står sökvolymen inte i proportion till arbetsbördan som en tuff konkurrens medför. Genom sökordsanalysen kommer vi fram till om det är mer lönsamt att inrikta sig på fler sökbegrepp med mindre konkurrens, än ett brett sökbegrepp med tuff konkurrens. Sökordsanalysen är grundläggande för det fortsatta arbetet och måste därför vara genomarbetad.

Efter sökordsanalysen görs ytterligare en analys av er webbplats, en så kallad onpage-analys. Här kontrolleras att er webbplats är korrekt programmerad samt om innehållet är anpassat för de sökbegrepp som valdes ut i sökordsanalysen. Onpage-anlysen ger svar på vilka eventuella förändringar av innehåll och källkod som behöver göras för att uppnå bästa resultat.

Det som beskrivits ovan är det som brukar kallas onpage SEO. Det är helt enkelt anpassning av webbplatsens innehåll och tekniska uppbyggnad. När det är gjort går arbetet vidare med att stärka domänens och webbplatsens länkpopularitet. Enkelt förklarat ser Google länkar från andra webbplatser som röster på den webbplats de länkar till. Länkarna är en form av vitsord från andra att era produkter eller tjänster är bra, vilket Google belönar med bättre placering i sökresultaten.

Wedholm Webb & SEO erbjuder hjälp med sökmotoroptimering till kunder över hela Sverige. Det är en tjänst som utan problem kan utföras oavsett var än i Sverige du som kund befinner dig i förhållande till mig som leverantör. Mycket går att avhandla via e-post, annat lämpar sig bättre att ta över telefon. I vissa fall kan det även vara bra att ordna med ett personligt möte.

 

Kontakt & offertformulär

1 + 8 =

Sökords- och onpage-analys

Syftar till att hitta lönsamma sökord samt upptäck tekniska och innehållsmässiga problem som behöver åtgärdas. Här får du utförlig beskrivning av vilka åtgärder som behöver vidtas för att öka synligheten på lönsamma sökord.

1 900 kr

Analys & åtgärd

Denna tjänst innefattar sökords- och onpageanalys. Utöver det genomförs de tekniska och innehållsmässiga åtgärder som behöver vidtas enligt analyserna. Lämpar sig bra för dig som snabbt vill få koll på läget och genomföra åtgärder för ökad synlighet på Google.

4 900 kr

Löpande uppdrag

Vid löpande uppdrag kommer vi överens om en månadsbudget. Budgetens storlek bestäms bl.a. av storleken på uppdraget, arbetets tempo och konkurrensen inom ert segment. Omfattande onpage-arbete kan även påverka priset initialt, men kan ofta bakas in i ordinarie budget.

fr. 3000 kr/månad

SEO-skola

Här nedan går jag igenom så gott som alla delar av sökmotoroptimeringen i en SEO-skola. Skolans olika delar är inte ordnade i någon särskild ordning, men jag rekommenderar att du som nybörjare först läser in dig på on-page SEO, det vill säga den delen av SEO som görs lokalt på den egna webbplatsen.

Sökmotoroptimering är i ständig är i förändring och det är svårt att hålla innehåll som detta helt upp-to-date. Jag skulle verkligen uppskatta om du slänger iväg ett kort mail till mig om du hittar information som inte längre stämmer. Använd i så fall kontaktformuläret i högerkolumnen.

On-page SEO – Innehåll & kod

Det är viktigt att din webbplats källkod är skriven på ett sätt som underlättar för sökmotorer att tolka ditt innehåll. T.ex. ska man använda den standard för rubriker och brödtext som finns i HTML. Många sidor har fortfarande kvar gamla föråldrade HTML-taggar som används till layout på webbplatsen. Nu för tiden sköter man allt sådant med CSS (Cascading Style Sheet). Det som ska finnas i HTML-filerna är element och textinnehåll, ingen kod som anger hur dessa ska se ut i webbläsaren. Det allra bästa är att länka in en extern CSS-fil till varje HTML-dokument. På så sätt slipper man ha denna kod i samma fil som innehållet.

Läs mer om On-page SEO:

Off-page SEO – Inlänkar

Trots att man genomfört de åtgärder som beskrivs under on-page SEO är det ofta nödvändigt att arbeta med inlänkar. Inlänkar är ingående länkar – d.v.s. länkar till din webbplats från andra sajter. Genom länkar mäter Google en webbsidas popularitet. Jo fler som länkar till den, desto populärare är den i Googles ögon. Med optimering lokalt kommer man vissa gånger mycket långt, men för att konkurrera på svårare sökord krävs alltid s.k. offpage-optimering.

Läs mer om Off-page SEO:

Länkstrategier

Länkstrategier är de metoder man använder för att få inlänkar till sin webbplats. Det finns många sätt att skapa ingående länkar men metoderna skiljer sig åt både kvalitetsmässigt och arbetsbördemässigt. För att få ut så mycket som möjligt av det nedlagda arbetet ska man hitta en bra kombination av dessa metoder. För att få det att fungera i någon större skala måste man ha effektiva rutiner att arbeta efter.

Läs mer om länkstrategier:

Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du användandet av cookies. mer information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Stäng