Nu har det gått några år sedan jag började arbeta med sökmotoroptimering mot kunder. Under denna tid har gjort i runda slängar 200 analyser av företagswebbplatser. Då kanske det är på tiden att lista vilka misstag jag upplever vara de vanligaste och mest kritiska.

1. Samma titel på alla sidor

Titeln är den text som syns i webbläsarens fönsterram, i webbläsarens flik samt som länkad text i Googles sökresultat. Att inte ta till vara på sina titlar innebär att det är betydligt svårare att ranka bra på relevanta sökord. Ytterligare ett misstag som jag kan baka in i denna punkt är att sökord inte alls används i relevanta sidors titlar. Enbart genom att rätta till sina titlar kan man i många fall klättra från ingenstans till skapliga positioner i sökresultaten.

2. Undermåliga texter

När Google försöker bilda sig en uppfattning om vad en webbsida handlar om läser de samma text som besökarna. Om texterna är kortfattade och avslutas med “ring oss för mer information” får Google problem. En besökare som är intresserad av era produkter kan ganska enkelt ringa er och be om mer information. Googles algoritmer kan däremot inte samla in information på det sättet. Istället väljer Google att visa andra sidor i sökresultaten. Istället för att lista alla företagets tjänster på sidan som heter “Tjänster” bör ni skapa undersidor som beskriver varje tjänst för sig. Det finns en annan bra poäng med att jobba med sitt textinnehåll, nämligen att ni slipper lägga tid på att förklara saker över telefon. Information som lika gärna kan ges på er webbplats.

Undermåliga texter kan också vara långa välskrivna texter som inte är optimerade för de sökord era potentiella kunder använder när de söker på Google. Genom att ta reda på vad potentiella kunder använder för ord kan texterna anpassas efter dem. På så sätt kan Google enklare koppla kundernas sökningar till ert innehåll.

3. För stort fokus på startsidan

Många kunder verkar vara låsta i tanken att startsidan är den mest relevanta sidan för besökare att hamna på när de klickar på länken i Googles sökresultat. Jag tycker det är fel tänkt av flera anledningar, här kommer två.

När man sökmotoroptimerar en sida kan man använda ett begränsat antal sökord i viktiga delar av sidan. Titeln som är en viktig rankingfaktor får max vara 55 tecken lång. Det gör att det är svårt att få in alla sökord i startsidans titel. Dessutom ska den se attraktiv ut för de som söker, så att de klickar sig in på din sida. Även huvudrubriken har en begränsad längd för att vara optimal. Om man optimerar startsidans text för att täcka alla sökord kommer den bli väldigt lång och inte ha någon tydlig inriktning. Eftersom Google är en maskin har den lättare att förstå sidor som är tydligt avgränsade till ett visst ämne.

Den andra anledningen är att chanserna att omvandla besökare till kunder ökar om de kommer direkt till den produkt de letar efter, istället för att behöva klicka sig till den från startsidan. Visst föredrar du att komma till Elgigantens datoravdelning istället för startsidan om du googlar efter bärbara datorer?