Alexander BardIgår publicerades en artikel och intervju med mångsysslaren Alexander Bard på IDGs Content Marketing-sajt partnerzone.idg.se. Jag är osäker på om artikeln är seriös eller ett skämt. Hur som helst kommer jag behandla den som seriös tills vidare.

Alexander Bard passar i intervjun på att ge SEO-branschen en känga, bland annat genom uttalandet “Sökoptimering är bara ett tjusigt ord för lögn”. Med denna artikel har Alexander Bard ställt sig i samma ringhörna som Unni Drougge. Likheterna mellan dessa båda “karaktärer” är slående. Båda lever på att provocera men börjar gråta när de själva blir provocerade och emotsagda. Att leva som man lär verkar inte vara ett ordspråk som gått hem hos dem.

Alexander Bard säger tidigare i artikeln att “den viktigaste egenskapen är att inte prata om sådant man inte kan någonting om”. Några stycken senare går han till attack mot sökoptimering och det är uppenbart att han inte vet vad han pratar om. Han passar för övrigt på att hävda att det inte finns någon onlinemarknadsföring. Ett tips, Alexander Bard, om du inte tror mig är att kolla Googles resultat som till 70% består av just intäkter från s.k. onlinemarknadsföring (AdWords). De tjänar mer i dollar än du har hårsäckar under örsnibbarna.

Nu ska jag dock fokusera på Bards åsikter om SEO. Han hävdar att det är att manipulera information. Jag förstår inte riktigt vad han menar med manipulation, men om det handlar om att använda ord som sökarna använder så är det snarare att anpassa sin information och använda samma språk som kunder/användare/besökare. SEO handlar också om att göra sina webbsidor så lätta som möjligt för Google att läsa. Dessa åtgärder är en blandning av teknisk uppbyggnad och vilka ord man väljer att använda. Genom att använda kod som Google har svårt att tolka försvårar man för dem att värdera innehållet. Att underlätta för Google kan väl inte vara fel? Det säger ju till och med Google själva att webmasters ska göra, t.ex. genom meddelanden i Webmaster Tools.

Det som dock kan vara manipulativt inom SEO är länkbygget, men det har inget med att förvränga information att göra. Det handlar snarare om att förvränga en webbsidas popularitet. Vi inom SEO-branschen fixar då och då lite “onaturliga länkar” till våra kunder för att de ska vinna placeringar. Alexander Bard manipulerar istället sin egen viktighet genom att skrika högt och provocera. Det han säger får på så sätt oförtjänt mycket genomslag.

Men tack ändå herr Bard att du nämnde sökmotoroptimering. Fler behöver få upp ögonen för denna form av marknadsföring.