Den 14 maj skrev Daniel Johannisson ett inlägg om länkar och SEO. Han hade i ett samtal med potentiell kund blivit tvungen att försvara förtagets arbete med länkar till sina kunder. Den potentiella kunden verkade vara lite insatt i sökmotoroptimering, men tråkigt nog hade han lyssnat på de som sprider propaganda om länkars skadlighet. Hans bild av länkar med syfte att förbättra en sidas ranking var att de per automatik leder till att Google straffar webbplatsen.
Det är tråkigt att det sprids en bild av att länkar inte hör hemma inom SEO. Särskilt när länkar är en så viktig faktor för bra placeringar i sökresultaten. Inom nischer med konkurrens om placeringarna skulle jag vilja påstå att länkar är 60-80% av seo-arbetet. Det går relativt snabbt att fixa till sajtens innehåll och struktur (on-page). När väl detta är gjort återstår det att arbeta med att få länkar till de sidor som ska ranka bra i Google.
Ofta används argument som att länkar är kortsiktiga och att sökmotoroptimering ska ge långvariga resultat. Självklart kan man skapa långvariga resultat även med länkar. Sedan är det få seo-bolag som har länkar som enda verktyg i verktygslådan. Ett argument mot länkar från seo-företag är att de försvinner när du slutar vara kund. Visst kan det vara så, men å andra sidan är det få marknadsföringsformer som är gratis för all framtid efter att du betalat en engångsavgift. De seo-bolag som inte erbjuder länkar saknar ett viktigt verktyg i sin verktygslåda. Skulle du anlita en snickare som av principella skäl inte använder en hammare?
Det finns många olika metoder att få länkar till en webbplats. En strategi är att få andra webbplatsägare och bloggare att frivilligt länka till kundens sidor eftersom innehållet eller tjänsten är riktigt bra. Denna länkstrategi fungerar för ett fåtal webbplatser. För den stora majoriteten går det långsamt att få ingående länkar på 100% naturlig väg. Då är det helt nödvändigt att seo-konsulten har ett eget nätverk av webbplatser som kan länka till kundens webbplats. Även om kunden får många naturliga länkar gör seo-konsultens egna länknätverk att det går fortare för kunden att ranka bra på sina sökfraser. Kunden får mer valuta för sina pengar om de anlitar ett seo-bolag som har egna länkresurser.
Många av de stora seo-bolagen i Sverige arbetar med länkar som en naturlig del av sökmotoroptimeringen. Akta dig de företag som hellre visar fina powerpoints och bjuder in till ett flertal workshops under det kommande året, de som hellre säljer föreläsningar och seo-utbildningar än skapar mätbara resultat till sina kunder. Om du vill lära dig mer om sökmotoroptimering behöver du sällan anlita föreläsare eller utbildare. Genom att engagera dig i din seo-konsults arbete kan du lära dig mycket. Kombinera detta med att läsa olika bloggar om sökmotoroptimering. Här hittar du Andreas Bylunds lista över svenska SEO-bloggar.
Tack för ett bra inlägg och tack för länken 🙂
Håller helt med dig, Bara för att man arbetar med länkar så innebär det inte att man struntar i on-page. Som sagt väldigt få leverantörer som enbart levererar länkar.
Det ligger ju i seo-bolagets intresse att även göra ett bra jobb on-page. Då krävs det oftast färre länkar till kunden, vilket gör att länkresurserna räcker till fler kunder.
Bra artikel om varför SEO tar längre tid att ge resultat. Vill lägga till ytterligare en faktor som visar påverkan på SEO dvs Webdesign.
Många företagare tror att webbdesign är en isolerad del av sin marknadsföring på nätet. De designar deras hemsida så att den bara fokuserar på estetik; utan hänsyn till SEO och online branding. När de är klara med webbdesign, börjar de arbeta med sökmotoroptimering och online branding. I detalj vänligen hitta URL: http://caaro.se/vikten-av-webbdesign-inom-online-branding-och-seo