Sökmotoroptimering skiljer sig en hel del från andra typer av marknadsföring. Om du köper bannerannonsering eller väljer att annonsera i lokalpressen kan du snabbt starta en annonskampanj och se resultat direkt. När det kommer till SEO är detta inte möjligt. Det beror på att du inte köper annonsering av Google, utan anlitar en konsult för att få din webbplats att synas högre upp i det organiska (annonsfria) sökresultatet. Sökmotoroptimering är en process där målet är att övertyga Google om att din webbplats är bättre och mer relevant än dina konkurrenters webbplatser. Om din webbplats syns långt ner i sökresultaten för de sökord ni jobbar med måste du räkna med att det kan ta tid att nå topplaceringar.

Det misstag många gör är att de försöker stressa Google att fatta beslut om din webbplats rankingar. Detta yttrar sig oftast i en väldigt aggressiv onpage-optimering av texter, rubriker, titlar och interna länkar. Ännu mer riskfyllt blir det om man jobbar aggressivt med länkar från andra webbplatser. Det kan ge snabba resultat att använda extremt nyckelordstäta ankartexter, men det är också ett bra recept på misslyckande i det långa loppet. Även om det kanske fungerar i veckor eller månader kommer det en dag då Google reagerar på att 80% av dina inlänkars ankartexter innehåller ditt huvudsakliga sökord. Om det dessutom är ett relativt konkurrensutsatt sökord kommer Google med stor säkerhet att förpassa dig till botten av sökresultaten.

Ett säkrare och betydligt bättre tillvägagångssätt är att jobba brett med ankartexter. Se till att din länkprofil ser naturlig ut. Det är naturligt att ha en stor spridning mellan olika ankartexter. Det är naturligt att länka med ankartexter som “www.domän.se”. Det är naturligt att ha nyckelordsfria ankartexter som “besök webbplatsen” och “klicka här”. Om jag ska ge mig på att ge en generell rekommendation så bör varje sökord inte utgöra mer än 5-10 % av det totala antalet ankartexter. Denna procentuella fördelning kan du hålla koll på med hjälp av Majestic SEOs Site Explorer.

Nu hoppas jag att du fortsättningsvis håller din iver under kontroll när du bygger länkar. Det är lätt att lockas till att använda nyckelord som ankartext, men det måste du stå emot framöver om du vill lyckas med dina rankingar långsiktigt.