Nu har en ny arbetsvecka i SEO-branschen precis börjat och helgen gav en försmak på vad som komma skall. Min gissning är att veckan kommer kickstarta med lite grälande på Twitter under hashtaggen #svSEO. Det som hände i helgen var att någon (vet inte vem som var först) anmärkte på att ett SEO-företag marknadsför sig som leverantör av etisk SEO. Det företag som kritiken riktades mot är knappast det enda som använder det begreppet. Många försöker övertyga potentiella kunder om att de tillhör branschens mer rumsrena aktörer.
Jag avstår från att nämna det företag som tydligast pekats ut och kritiserats. Det handlar inte om att jag försvarar företaget. Jag tycker helt enkelt inte min företagsblogg är ett lämpligt ställe att ”hänga ut” en konkurrent.
Om man påstår att det finns etisk SEO betyder det också att det finns oetisk SEO. Det ställer också krav på att förtydliga vad som är etiskt respektive oetiskt. Jag uppfattar att begrepp som detta ofta är synonyma med att följa Googles riktlinjer. Jag kan ha fel, men det verkar som sagt att det är Google som är den moraliska kompassen många anser att man ska följa.
Om man slår sig för bröstet och sätter sig på höga moraliska hästar blir det också dumt om man själv inte lever upp till sin ”överlägsna moral”. Det kan handla om att fördöma länkbloggar, men att man själv använder sådana för att ranka upp den egna webbplatsen.
För mig handlar etisk SEO om att leva som man lär. Vi är väl alla ganska överens om att det är oetiskt att ljuga.