Den 24 september dök det upp en artikel om oetisk SEO på entreprenor.se. Den verkar inte ha gett så stort genomslag i SEO-branschen eftersom jag nyss upptäckde den genom en tweet av Daniel Johannisson. I artikeln definieras oetisk SEO som en blandning av brott mot Googles riktlinjer och länkande från “falska” webbplatser. För att ytterligare förstärka det oetiska tas den snappade domänen katolskakyrkanilund.se och länkar till sajter inom smslån upp som exempel.

Etisk sökmotoroptimering beskrivs med följande meningar:

Sökoptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som är seriös och etisk går ut på att bygga en bra, lättläst webbplats med relevanta nyckelord och korrekt information. Sidan görs lättnavigerad och snabb att ladda.

Definitionen nämner inte alls länkar. Länkar är den enskilt viktigaste faktorn för att ranka bra på Google. Google är en länkalgoritm som räknar och värderar länkar för att bestämma vilken sida som förtjänar att synas högt upp i sökresultaten. Utan länkar ingen bra ranking.

För övrigt får korrekt information inte en webbplats att per automatik flyga upp i sökresultaten. Visst är det bra att informationen är korrekt, men sökmotoroptimering handlar om positionering. Då är innehållet faktiskt av mindre betydelse. För att ta ett exempel så skapade jag en liten webbplats med Wikipedia-innehåll som översatts från engelska till svenska med Google Translate. Med hjälp av länkar tog den sig snabbt till topp 10 på ett hyfsat konkurrensutsatt sökord. Skräpinnehåll på bra position, och den klarade pingvinen dessutom.

Definitionen av oetisk SEO är betydligt längre. Många punkter handlar om att länkar placeras på olika webbplatser och bloggar för att få webbplatsen som optimeras att ranka bra. Några punkter håller jag helt med om är “oetisk SEO”, just för att det är olagliga handlingar. Dessa är:

  • Stulet och kopierat material tas från seriösa webbplatser.
  • Hackade och stulna webbplatser länkar till huvudsajten.

Anledningen att jag strukit stulna webbplatser är att jag antar att de menar snappade domäner. Att registrera en domän som den tidigare ägaren valt att inte förlänga är inget brott.

Ett annat intressant påstående är detta:

Hyrs dessutom länkar med löfte om en hög placering på söklistan så försvinner större delen av effekten så fort avtalet sägs upp. Inlåsningseffekten är därför stor eftersom företaget måste fortsätta att betala för SEO-tjänsterna för att behålla förstaplatsen.

Detta är ju egentligen en självklarhet. Att hyra länkar innebär att de försvinner när man slutar betala hyran. Detta är inte konstigare än att man inte får en annons i morgontidningen för all framtid genom att annonsera där en gång.

I checklistan i slutat av artikeln skriver de att man i avtalet ska specificera hur länkar används, vilka de är och hur länge de hyrs. Detta får jag inte att gå ihop med punkt ett i checklistan; “Företaget bör följa Googles riktlinjer för webbansvariga. För in detta i avtalet.” Eftersom hyrda länkar är ett brott mot just Googles riktlinjer, oavsett om de är relevanta eller ej.

Om man följer råden i denna artikel har man på ett effektivt sätt gallrat bort 80% (snabb gissning) av de svenska SEO-företagen. Såväl större som mindre aktörer jobbar med så kallade “fusk-webbplatser”. Det låter som att entreprenör.se har lyckats hitta någon i de sista 20 procenten att intervjua. Kanske är det någon som tjänar på att svartmåla 80% av den svenska SEO-branschen. Är inte det oetiskt om något?

Ursäkta om detta inlägg blev lite rörigt. Jag har lite svårt med koncentrationen när jag läser skräp.