FacebookJag tycker mig se en tydlig trend där små företag överger sina webbplatser för att istället marknadsföra sig genom en Facebook-sida. Anledningarna kan vara många, men jag tror det beror på att många har en bra Facebook-vana och känner sig hemma där. Dessutom pratas det mycket i media om sociala medier som en bra marknadsföringskanal. Lyckas man få ett inlägg viralt kommer kunderna strömma in brukar det låta. Visst kan det vara så, men då ska du fråga dig hur många reklaminlägg du skapat som fått över 1000 likes eller delningar. Troligtvis är du inte ens i närheten av den siffran.

Utöver att få stor spridning av sitt material krävs att de som ser budskapet faktiskt handlar av dig. Likes och delningar i sig ger inga pengar in i företaget.

Facebook står för mindre än 1 % av nya kunder

All marknadsföring bör följas upp och mätas. Hur lång tid har du lagt på din marknadsföring. Hur många kunder har den genererat. Hur mycket har du tjänat på den. All marknadsföring ska leda till försäljning.

Jag anser att övergången från företagssajt till Facebook är förödande för de flesta företags försäljning. Det räcker med att titta på den här undersökningen från Marketing Land.

Trots storsatsningar står Facebook och Twitter tillsammans för mindre än 1 % av de nya kunderna hos 86 stora amerikanska e-handelssajter. Totalt omfattar undersökningen 72 miljoner undersökta kunder.

Det obetalda söket stod däremot för 15.81 % av de nya kunderna till de 86 handlarna i undersökningen. Det obetalda söket är det organiska sökresultatet i Google. Det som inte är betald reklam. Det är här man använder sig av sökmotoroptimering för att synas högt upp för  i sökresultaten.

Den näst största källan till nya kunder är CPC (Cost Per Click). Det är annonser där du som annonsör betalar en viss summa för varje besökare annonsen genererar. Det största CPC-nätverket drivs av Google och heter Adwords. Som annonsör hos Adwords syns dina annonser i sökresultaten för de sökord du valt, samt på webbplatser med relevant innehåll som är anslutna för att visa Googles annonser.

Släpp Facebook och gör en översyn av din företagssajt

Är du är en av dem som låtit din företagssajt förfalla medan du försökt marknadsföra ditt företag på Facebook? Gör då en grundlig översyn av den. Kanske behöver du frächa upp designen, eller så räcker det att göra innehållet aktuellt. Det är nämligen din företagssajt som ska ta placeringar på relevanta Google-sökningar. Då får du riktad marknadsföring mot de personer som faktiskt är intresserade av de produkter du erbjuder. Sluta skjuta i blindo på Facebook och andra sociala medier.

Det finns undantag

Facebook och andra sociala medier kan vara ett bra komplement för att kommunicera med redan befintliga kunder. Även här bör ditt engagemang i Facebook följas upp. Den arbetstid du lägger ner ska ju betala sig i form av ökad försäljning. Lyckas du inte bädda för fler återkommande kunder genom din Facebook-sida är det läge att byta marknadsföringsfokus.

Sociala medier kan också vara en bra kanal för stora, redan etablerade varumärken. Detta blir då ett komplement till traditionell reklam, affiliatemarknadsföring, PPC och sökmotoroptimering. För stora företag är dessutom satsningen på sociala medier mindre riskfylld. Med många anställda gör det inte så mycket att avsätta en halvtid för drift av företagets Facebook-sida. Om du är ensam i företaget är det däremot en betydande risk att du kastar bort värdefull arbetstid och försörjning.