Nyligen släppte annonsförmedlaren Chitika en undersökning som visar att den som innehar förstaplatsen på ett sökord får 33% av sökvolymen. Sökvolym är det antal månatliga sökningar som görs på ett visst sökord eller sökfras. Enligt Google Keyword Tool söks det 480 gånger på “måleri linköping”. Denna siffra bör betraktas som en grov uppskattning. Om vi ändå tar den som en sanning betyder det att den som rankar nummer ett i det sökresultatet får 158 besökare per månad.

Därefter sjunker andelen besökare av sökvolymen drastiskt. En andraplacering ger 17,6% och tredjeplatsen 11,4%.

Något jag inte riktigt får svar på i undersökningen är huruvida Googles betalda sökresultat är medräknade. Det är vanligt att Google väljer att visa 1-3 betalda resultat ovanför det organiska (obetalda) sökresultatet. Om dessa resultat inte är medräknade sjunker procenten för de organiska resultaten drastiskt. Uppskattningsvis skulle en organisk förstaplats ge lika mycket som en fjärdeplats i Chitikas undersökning, ungefär 8% av sökvolymen. Det låter väldigt lågt och stämmer inte överrens med mina erfarenheter.

Procent av sokvolym

En bra insikt undersökningen ger oss är att det bara är topplaceringar som räknas om man vill åt den stora kakbiten. Man ska alltid sikta på förstaplatsen, men det är ok att vara ganska nöjd om man hamnar på topp 5. Särskilt om det är ett hårt konkurrensutsatt sökresultat med hög sökvolym. Då kan en femteplats mycket väl vara mödan värd.

Läs Chitikas undersökning här…