Gåvor klassas som betalning av Google

Många företag använder sig av bloggare för att få länkar till sina webbplatser och på så sätt ranka bättre på Google. Inte sällan erbjuder företaget en gåva eller gratis testprodukt som bloggaren sedan får i uppdrag att recensera. Utöver recensionen vill företaget ofta att bloggaren länkar till dem. Detta fenomen vill nu Google sätta stopp för. Inte för att de tycker att det är vilseledande marknadsföring av företagen som använder metoden, utan Google vill skydda sin algoritm. De är helt enkelt så dåliga på att avgöra om en länk är “äkta” eller köpt och då kommer de vevandes med regelboken. Google Webmaster Guidelines är en samling ordningsregler webbplatsinnehavare ska följa för att vara säkra på att få vara med i Googles sökresultat.

Det som nu hänt är att Google preciserat att just denna metod är att jämföra med köpta länkar även om betalningen inte sker med pengar utan en produkt. Det håller jag helt med om. Det är helt klart köpta länkar eftersom de inte hade tillkommit utan betalning i form av “gåva”. Vad jag istället vill diskutera är hur detta påvekar länkbygget för klädbutiker och heminredningsbutiker. Min uppfattning är att metoden är särskilt utbredd inom just dessa segment. Troligtvis beroende på utbudet av bloggar inom dessa områden. Det är svårare att jobba med denna metod inom t.ex. bank och finans om man ska hitta bloggar som håller sig helt till ämnet.

Vad säger Google?

Här följer några exempel på länksystem som kan påverka en webbplats placering i sökresultaten negativt:

  • Köpa och sälja länkar som vidarebefordrar PageRank. Detta innefattar såväl att betala för länkar, eller inlägg som innehåller länkar, som att erbjuda varor eller tjänster i utbyte mot länkar eller att skicka någon en produkt “gratis” mot att de skriver om den och inkluderar en länk.

https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=sv

Bloggaren måste alltså använda NoFollow på samtliga länkar som skickar vidare Pagerank i utbyte mot gratisprodukter, eftersom dessa länkar inte skulle funnits utan någon form av betalning.

Hur påverkar förändringen din SEO?

Det borde inte påverka ditt SEO-arbete i större grad än att du bör vara medveten om spelreglerna. Precis som med köpta länkar kommer även denna metod att leva vidare och ge samma resultat som tidigare. Länkar är helt enkelt för värdefulla i segment som kläder, mode och heminredning för att nämna några. Det är värt den förhållandevis lilla risk man utsätter sig för eftersom den inte på långa vägar står i propotion till belöningen man får i och med bra placeringar i sökresultaten.

Som alltid när det kommer till länkbygge är det viktigt att använda flera olika metoder. På så sätt får man en mer varierad och naturlig länkprofil, samtidigt som risken att “åka fast” minskar. Man blir inte heller lika utsatt om en metod i framtiden visar sig minska i betydelseeller bli verkningslös.

Kom ihåg att Googles riktlinjer inte är lag, utan en samling rekommendationer de vill att webbplatsägare ska följa.