Den 12 maj rapporterade Search Engine Journal om att Google har breddat sökresultatet så att titlar och beskrivningar kan vara längre utan att klippas av. Nu har denna förändring även införts på svenska Google. Frågan är om Google bara testar och kommer återgå till den tidigare bredden, eller om det är en förändring som kommer bestå. Det som talar för att det är en bestående förändring är att högerkolumnen med Adwords försvann från sökresultaten för en tid sedan. Den nya strukturen i sökresultaten gör att det finns med utrymme för resultatlistningarna. Något som kan hota de längre titlarna är om Knowledge Panel i högerkolumnen anses behöva mer utrymme.

titlar

Den övre träffens titel är 68 tecken lång.

Tidigare var den maximala längden på titlarna i sökresultaten 512 pixlar, vilket motsvarar c:a 50 tecken. Att bokstäver har olika bredd gör att det inte går att sätta ett exakt antal tecken. Med nuvarande bredd tillåts titlar vara 560 pixlar långa, eller c:a 70 tecken.

Vad innebär detta?

Förändringen kan tyckas vara liten, men för en sökmotoroptimerare är ytterligare 15 tecken i titeln en mindre revolution. Det innebär att man kan få in ytterligare 1-2 sökord i titeln, eller så nöjer man sig med de man redan optimerar för men får möjlighet att göra titeln snyggare och mer naturlig.

Längre titlar gör också att man har möjlighet att ta större plats och vinna fler klick. Detta gäller särskilt den första tiden när andra inte hunnit göra sina titlar längre.

Längre meta-beskrivningar?

I skrivande stund verkar Google inte ha ändrat längden för meta-beskrivningarna utan visar fortfarande omkring 160 tecken. Detta tar även Search Engine Journal upp i sitt inlägg och enligt dem kommer meta-beskrivningarna tillåtas vara 278 tecken långa.

meta-beskrivningar

Även när det kommer till meta-beskrivningarna innebär det störe frihet att beskriva innehållet på landningssidan för att locka fler att klicka sig vidare. Det innebär ocks en möjlighet att uppta större utrymme i sökresultatet, även här gäller det framförallt i inledningsskedet när få andra hunnit ändra sina meta-beskrivningar.