Vi har flyttatAlltför ofta stöter jag på kunder som glömt förnya sina domännamn. Det kan handla om idn-varianten (åäö-domänen) av sitt företagsnamn eller om den gamla domänen då företaget bytt namn. Era gamla domäner kan hjälpa er mycket med era positioner på Google. Inte sällan har många andra länkat till ert företag då ni använde det gamla domännamnet. Det innebär att det har byggt upp en länkstyrka som är viktig för att nå höga positioner på konkurrensutsatta sökord. För att tillvarata denna styrka är det viktigt att fortsätta vara ägare till sina gamla domännamn. Denna styrka kan sedan överföras till det nya genom en enkel ompekning. Ompekningen har dessutom den fördelen att den automatiskt dirigerar om besökare som skriver in det gamla domännamnet i sin webbläsare. Detta innebär att om tidigare kunder har kvar reklampennor eller likanande och knappar in den gamla adressen ändå kommer till rätt webbplats. En ompekning av domännamn ska vara lika naturligt som att skriva “Vi har flyttat till….” på en lapp och sätta på dörren till sin gamla butikslokal.

Om ni arbetar aktivt med sökmotoroptimering är det här med domänbyte extremt viktigt för att ni ska behålla nuvarande positioner i sökresultaten. Enkelt förklarat kan man säga att om det görs korrekta ompekningar så förändras bara era placeringar marginellt. Om ni däremot glömmer att peka om den gamsla domänen får ni börja om från början igen. En resa som kan ta sin lilla tid och enligt mig är helt onödig.

När ni anlitar en sökmotorkonsult är det viktigt att underrätta denna om alla företagets domännamn. Vissa kanske innehåller fristående webbplatser som inte ingår i uppdraget, men det kan finnas några som mycket väl kan pekas om till den nuvarande webbplatsen som ska sökmotoroptimeras. Dessa ompekningar av domännamn behöver inte ske direkt utan kan kan göras i efterhand. Det viktiga är att de görs eftersom de stärker den nuvarande domänens styrka och leder in potentiella kunder till rätt webbplats.