Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvens (bounce rate) innebär att en besökare som landar på en webbsida väljer att inte navigera sig vidare inom webbplatsen. Exempel på agerande som bidrar till högre avvisningsfrekvens är att besökaren:

  • Går tillbaka till föregående sida, t.ex. Googles sökresultat.
  • Klickar på en annons eller extern länk och skickas vidare till en annan webbplats.
  • Stänger ner webbläsarfliken som visar din webbsida.

Den enda avvisningen av de ovannämnda som Google har koll på är de som backar tillbaka till Google. Det finns teoretiska möjligheter att de även mäter övriga avvisningar om du har någon av Googles spårningskoder inlagda på webbplatsen. Google Analytics är nog den mest troliga spårningskoden de använder om de gör sådana mätningar som vägs in i algoritmen.

Hög avvisningsfrekvens behöver inte vara något negativt i sig. Om du driver en reklamfinansierade webbplats är det just avvisningar till följd av annonsklick som är ditt konverteringsmål. Det är då du tjänar dina pengar.

Påverkar hög avvisningsfrekvens rankingen negativt?

Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte har gjort några ordentliga tester på det, så jag vet inte med säkerhet. En kvalificerad gissning är att det kan påverka, men att det inte är en alltför viktig faktor som avgör din ranking. Det kan säkert variera beroende på inom vilket segment man befinner sig.

Ett case

Jag har ett case som talar för att det inte är farligt med hög avvisningsfrekvens. Sedan 2008 har jag drivit webbplatsen Bilsemester.net. Trafiken har ökat stadigt från år till år och i dagsläget ligger den på omkring 800 besök per dag. Ett stort sökord som jag rankar etta på är “europakarta” med 18 000 sökningar per månad. Faktum är att jag även håller andraplatsen med domänen Europakarta.net med en omskriven variant av landningssidan på Bilsemester.net.

Om vi håller oss till Bilsemester.net och landningssidan för sökordet “europakarta” så ser det ut som följande:

  • 70 391 besök det senaste året (15 mars 2015 – 14 mars 2016)
  • 57 884 unika besök det senaste året
  • 1,74 besökta sidor per besökare
  • Avvisningsfrekvens: 73,16 %

En avvisningsfrekvens på 73 % får väl anses vara väldigt hög samtidigt som antalet besökta sidor är väldigt lågt. Det borde vara det utlimata beviset för att hög avvisningsfrekvens är dåligt för rankingen, förutsatt att jag inte hade hållit förstaplatsen stabilt i nästan ett år. Första halvan av mars 2015 höll jag förstaplatsen med Europakarta.net istället.

När det kommer till mitt case så har Google även möjlighet att känna till allt om hur min avvisningsfrekvens ser ut eftersom jag har både Adsense och Analytics på webbplatsen.

På Europakarta.net har jag ingen Analytics-statistik att analysera, men det gör inte så mycket. Jag vet nämligen att avvisningsfrekvensen är 100 %. Det finns nämligen bara en enda sida på den domänen. För den noggranna som gör en sitesökning så kommer två andra sidor synas, men det beror på att någon kortvarigt använt sajten som lekplats. Det finns inga internlänkar, utan alla länkar pekar mot avdelningar på Bilsemester.net.

Ska man gå efter det här caset så är det ganska lätt att luta åt att avvisningsfrekvensen inte har någon större betydelse. Det är förvisso bara är ett enda case, men ett som har hyggligt med trafik och berör ett sökord med stor sökvolym. Det är för övrigt ett intressant sökord eftersom Google inte har berikat det med en enda annons eller något eget material i form av Google Maps eller Knowledge Graph.