Att titta på varumärkesresultat kan vara intressant på många sätt. När jag tittade på OK Moneys sökresultat hittade jag något som kan liknas vid en kortslutning i Googles elektroniska hjärna. Det jag i detta fall menar med OK Moneys sökresultat är det som visas när man söker på “ok money”, det vill säga deras varumärke. Det är inte på något sätt så att de äger själva resultatsidorna.
På förstaplats kommer helt riktigt OK Money. De har till och med fått en utökad träff vilket är vanligt i sökresultat som omfattar varumärken. På plats två är det däremot lite mer tvesamt om det är relevant att visa Oklahoma Money Matters. Det har ju inte mycket med den svenska kreditgivaren OK Money att göra.
Det som orsakar denna konstighet ligger antagligen på andra sidan Atlanten. Det är något amerikanskt som har letat sig in i svenska Googles mekanismer. Min teori är nämligen att Google tolkar OK som förkortningen av den amerikanska delstaden Oklahoma. För Google blir det då relevant att visa Oklahoma Money Matters där, eftersom den som söker omedvetet signalerar att den är intresserad av resultat relaterade till Oklahoma (OK). Att Google till och med har fetmarkerat Oklahoma i sökresultatet styrker ytterligare min teori. Google ser OK och Oklahoma som synonymer.
Ytterligare en detalj i detta sökresultat är att Mobillån har köpt AdWords-annons på sökordet “ok money”. En lärdom du kan ta till dig om du annonserar via AdWords och har konkurrenter med starka varumärken.