Många som köper SEO eller onlinemarknadsföring låter sig övertygas av självsäkra reklamare med snygga powerpoint-presentationer. Inget ont om dig som låtit dig övertygas av en säljare som påstår att hans tjänst är kanonbra, men att du sedan ser att resultat och uppföljning helt saknas i avtalet. Ofta pratas det om att skapa en bred onlinenärvaro genom ett långsiktigt arbete. Sociala medier och synlighet är uttryck som upprepas flera gånger i samtalet. Allt låter så bra när ditt företag får chansen att visa upp sig för hela internet.

När du pratar med en person som försöker få dig att köpa marknadsföring på nätet ska du alltid kräva mätbara resultat. Det som gör onlinemarknadsföring så bra är att det går att mäta praktiskt taget allt i detalj. Om du vill kan du följa dina kunder från första kontakten med ditt företag till dess att de har hämtat ut sitt paket hos det lokala postombudet. Genom att mäta får du kunskap om dina kunder och kan lägga ditt krut där det gör mest nytta.

När det kommer till sökmotoroptimering är din webbplats positioner det mest grundläggande att mäta. Du ger sökmotoroptimeraren ett antal nyckelord att jobba med. Du får en nulägesrapport som visar hur du ligger till på sökorden innan arbetet påbörjas. Därefter får du kontinuerlig rapportering om utvecklingen. Vidare kan sökmotoroptimeraren ta på sig att mäta vilka sökord som genererar mest trafik, flest kunder, eller störst ordervärden. Som sagt, det mesta går att mäta på webben.

Att kräva resultat av sin onlinemarknadsförare är inte konstigare än att kräva att bilverkstan byter ditt trasiga avgassystem som bestämt. För inte skulle du väl godta att bilverkstan struntar i att reparera din bil men ändå tar betalt för det?