Att det sker en stabil övergång från stationära- och bärbara datorer till mobiltelefoner och surfplattor har väl få missat. Denna förändring har även fått Google att tjäna mindre pengar eftersom annonsörer märkt svårigheten att få mobila användare att genomföra köp i samma utsträckning som de gör när de använder dator. Detta problem kommer säkert lösas så småningom i takt med att tekniken mognar. T.ex. genom att det blir enklare att betala med kort via telefon och surfplattor.

Mobil användare

När det kommer till lokala företag som enbart använder webben som en reklamplats för att locka kunder till en fysisk butik ser jag inte några problem med mobila enheter. Mobila användare googlar i samma utsträckning som datoranvändare när de behöver information. Via Google hittar de sedan ditt företag och får reda på ditt sortiment och var du finns. Köpet sker sedan offline i din fysiska butik. Kunden behöver då inte gå igenom en krånglig betalningsprocess på sin mobila enhet, utan använder den enbart i informationssyfte.

Användare av mobila enheter är faktiskt extra bra för dig som lokal företagare. Genom bra ranking i relevanta sökresultat kan du locka till dig kunden när han/hon är på språng. När det är extra lätt att omvandla webbplatsbesökaren till kund.

Men det finns problem

Det stora problemet jag ser är mätbarheten. Det gäller inte bara mobila användare, utan det är grundläggande för SEO som riktar sig till verksamheter utanför internet. När du som lokal företagare säljer varor i din butik har du ingen koppling till den data du får genom besöksstatistik och spårning av kunden i en webbutik. Det kan vara svårt, renatav omöjligt, att mäta utfallet av din sökmotoroptimering. Det som kan mätas är en ökning av antalet kunder, men om ökningen beror på en annonskampanj i lokalpressen eller bättre placeringar på Google är så gott som omöjligt att avgöra. Det du med säkerhet kan veta är att bättre placeringer än dina lokala konkurrenter kommer ge dig ett övertag. Du kommer ta en större andel av de googlande kunderna, vilka blir allt fler.