Jag tycker mig se en trend av övergivna webbplatser lite här och var. Det handlar både om synliga webbplatser med ouppdaterad information och om domäner som inte förnyats trots att företaget fortfarande är aktivt. Många av er har säkert hakat på något som upplevdes som en trend, ett måste att ha en företagssajt. Därefter har kanske syftet med den fallit i glömska eller så har ni inte tillvaratagit webbens möjligheter. Jag har en del erfarenhet av övergivna platser, men då utanför internet. Jag driver nämligen sajten Tidens Gång som ett hobbyprojekt, där samlar jag fotografier från övergivna industrier jag besökt. Skillnaden mellan de övergivna industrierna jag fotograferat och era webbplatser är att industrierna var bortom räddning då de övergavs. Er företagssajt kan däremot räddas och bidra till företagets lönsamhet.

Varför tillåts vissa webbplatser förfalla?

Jag tror det finns olika anledningar till att företagswebbplatser överges. En sådan anledning kan vara att den blivit föråldrad. Det kan vara besvärligt att uppdatera webbplatsen med ny information. Kanske passar inte strukturen för löpande uppdateringar i form av blogginlägg, eller så är CMS:et inte särskilt användarvänligt. Detta gör i sin tur att vissa av er har flyttat till Facebook, kanske p.g.a. bättre användarvänlighet och en tro på att det är där kunderna finns nu för tiden.

Mobilappar kan också vara en orsak till att många inte vill ta tag i nödvändigt webbplatsunderhåll. Appar kan uppfattas som webbplatsernas efterförljare, varför då lägga energi på sina gamla hemsida? Appar har sin givna plats för vissa företag, men då som ett komplement till deras webbplats. Appar kan vara ett bra sätt att underlätta för befintliga kunder att genomföra köp, bokningar eller kundtjänstärenden. De företag som använder sig av appar har däremot stor nytta av sin webbplats i marknadsföringssyfte, för att få ännu fler kunder.

Den kanske största anledningen till att webbpatser förfaller är att de inte ses som ett naturligt sätt att få nya kunder. Många är fortfarande kvar i övergången till digital marknadsföring. Hemsidan skapades för att det var något som man var tvungen att ha, men man visste inte riktigt varför. Många företag upplever fortfarande en stor konkurrensfördel genom att vara aktiva på webben, när en stor andel av deras konkurrenter inte är det.

Facebook ersätter inte din webbplats

Jag vill absolut inte klanka ner på Facebook, det är en plats man som företag kan ha stor nytta av. Däremot finns det stora begränsningar i s.k. Facebook-sidor. Den största nackdelen med att enbart finnas på Facebook är att du går miste om i stort sett all trafik från Google. Det är svårt att optimera en Facebook-sida för att på så sätt driva relevant trafik som får ta del av det ditt företag erbjuder. Den största skillnaden mellan Facebook-besökare och Google-besökare är att de senare tydligt signalerat vad de vill. De matar in ett sökord eller en sökfras och får upp en lista med webbsidor. Den som söker vill antingen ha information om något, eller köpa något. Om ditt företag dyker upp i relevanta sökresultat syns ni för personer som är intresserade av just det ni erbjuder. På Facebook syns ni i huvudsak för personer som inte alls har för avsikt att köpa något vid det givna tillfället.

En annan nackdel med Facebook-sidor är att deras design och teknik inte lämpar sig för att presentera produkter och tjänster på ett strukturerat sätt. Facebooksidor bygger på ett flöde av inlägg ilket gör det svårt för användaren att enkelt hitta specifika produkter. Med en webbplats kan ni skapa en helt anpassad struktur för ert innehåll och era produkter.

 

Har du en övergiven webbplats är mitt råd att ge den nytt liv. Gör en ordentligt renovering, både innehållsmässigt och designmässigt. Därefter påbörjar du arbetet med att driva relevant och lönsam trafik från Googles sökresultat.