Penguin 2.0Den 22 maj rullade Google ut en ny version av sitt penguin-filter, kallad Penguin 2.0. Den förra pingvinen har uppdaterat flera gånger men denna gång ansåg Google att förändringarna var så pass stora att den förtjänade att kallas 2.0. Jag tycker däremot inte att Penguin 2.0 är så dräpande mot länkspammare som Google basunerade ut några veckor innan utrullningen. Den har inte heller lyckats komma åt hackare som kapar domäner för att få sidor på dem att ranka högt upp på deras sökord. Hackarna gör ofta sin kupp i två steg. Först tar de kontroll över en stark domän som har bra förutsättningar att ranka högt på nya sökord. Sedan fyller de på med mängder av länkar med exakt ankartext. Det sistnämnda borde ju den nya pingvinen kunna hantera om den är så kraftfull som Google gick ut med. Matt Cutts som är chef för Googles kvalitets- och antispam-team har dock gått ut med att en uppdatering som ska försvåra för hackare är på gång och kommer inom kort.

För min del har denna uppdatering inte gjort någon större skada. Nu är det i och för sig lite tidigt att känna sig helt säker, men jag tycker det ser bra ut för min del. Några av mina affiliatesajter har tappt placeringar på några sökord, men det bör vara enkelt att komma till rätta med.

Penguin 2.0 verkar rikta sig mot samma sak som den tidigare. Det vill säga länkar av låg kvalitet och att exakta sökord används i för stor utsträckning. Majestic SEO är ett bra verktyg för att undersöka sin länkprofil. Under sök så att dina sajt inte har för stor koncentration av vissa ankartexter. Företagsnamn, eget varumärke, och webbadress kan du ofta ha en ganska stor koncentration av, medan kommersiella sökord i ankartexter är mer riskfyllda.

Även sitewide-länkar är något som får pingvinen att reagera. För att snabbt kontrollera om du kan ha många sitewide-länkar kan du också använda Majestic SEO. Titta på hur många External Backlinks du har i förhållande till Referring Domains. Om du har 10 000 länkar från 100 domäner betyder det att du får flera länkar från samma domäner.