När du anlitar en sökmotoroptimerare eller en SEO-byrå är det troligtvis för att du vill ha hjälp att ranka bra i Googles sökresultat. Det är SEO-byråns huvuduppdrag. Däremot kan du också få hjälp med en mängd andra saker som inte bara gynnar webbplatsens ranking.

Utforma bra och säljande texter

Jag vill inte påstå att sökmotoroptimerare över lag även är Sveriges bästa copywriters, men många har bra kunskaper i hur texter bör utformas både för att tillfredsställa sökmotorer och riktiga människor. Texternas kvalitet står nämligen i nära relation till bra ranking och att omvandla besökare till kunder. Under de år jag arbetat med sökmotoroptimering har jag otaliga gånger stött på företag vars webbansvariga producerat korta och rent ut sagt dåliga texter till webbplatsen. Det handlar ofta om väldigt korta beskrivningar av företaget och dess tjänster.

Jag är inte ute efter att klandra dig som inte kan beskriva er verksamhet i skrift. Det kan finnas många orsaker till att texterna blir dåliga. Kanske beror det på att det känns jobbigt att skriva sådant som för dig är självklarheter. Försök då tänka dig att du ska beskriva era produkter eller tjänster för en person som inte har en aning om dem och deras tekniska specifikationer. Var övertydlig och förvänta dig inte att besökaren har några förkunskaper. De som har förkunskaper kommer nog bara känna sig stolta när de läser och tänker, “hah det där visste jag ju”.

Ett bra tips för att ytterligare öka textmängden på webbplatsen är att skriva guider. Tipsa om hur man kan använda era produkter, eller hur man utför arbeten där era produkter ingår. Säljer ni gipsskivor vore det väl klockrent med en guide om hur man sätter upp en innervägg av gips?

Bilder och fotoredigering

Det är bra både för besökare och sökmotorer att kombinera texter och bilder. Bilder kan användas för att visa upp produkter eller illustrera hur en tjänst fungerar. Många som jobbar med sökmotoroptimering har tillräckliga kunskaper om fotoredigering för att hjälpa till med detta. I alla fall större kunskap än gemene man. Dåliga bilder kan göra att besökaren får ett dåligt intryck av ert företag, då kan det vara bättre att hoppa över bilderna helt. De flesta bilder kan göras betydligt bättre om de beskärs och poleras i Photoshop.

Uppdatering och underhåll

Anlitar du en sökmotoroptimerare kan du ofta få hjälp med löpande uppdateringar av informationen på webbplatsen. Idag är det vanligt med innehållshanteringssystem (CMS) som gör det enkelt att publicera och redigera innehåll på webbplatsen. Trots dessa hjälpmedel kan det vara svårt för den som inte har någon datorvana att själv sköta underhållet. Sökmotoroptimeraren kan då hjälpa till med detta, eller varför inte ordna med en grundläggande utbildning.