Al Swearengen

Al Swearengen i Deadwood

Inom sökmotoroptimeringen finns det sedan länge en indelning i whitehat, greyhat och blackhat SEO. Kort förklarat kommer denna kategorisering från vilda västern, där bovarna hade svart hatt. De med vit hatt är inga bovar, medan de med grå hatt ligger lite mittemellan.

Personligen tycker jag denna kategorisering är ganska löjlig. Det som räknas är det resultat man kan leverera till sina kunder. Blackhat SEO används ofta för att smutskasta andra inom branschen och utmåla dem som oseriösa. Det används med anda ord i propagandasyfte för att utmåla någon annan som oseriös och risktagande. Min definition av blackhat är att använda rent olagliga metoder för att vinna sökmotorplaceringar. Det kan t.ex. handla om att hacka andra webbplatser för att få länkar.

Vilka metoder man måste använda beror helt och hållet på vilken webbplats man jobbar med. Om det är en länkstark webbplats så kan det räcka med att göra tekniska och innehållsmässiga förändringar för att få den att ranka mycket bättre. Är det en länksvag webbplats måste man tillföra mer ingående länkar. Det snabbaste och kostnadseffektivaste sättet att göra detta är att din sökmotorkonsult använder sig av ett eget länknätverk. Vissa definerar just länknätverk som blackhat, trots att de har visat sig vara väldigt effektiva. Ett annat sätt att råda bot på länksvaghet är att köpa länkar, något som fortfarande fungerar bra om man vet vilka länkar man ska köpa respektive avstå ifrån.

En annan definition av blackhat SEO är att inte följa Googles riktlinjer. Det är väldigt svårt att lyckas med sin SEO och samtidigt följa Googles riktlinjer till punkt och pricka. Om du t.ex. har en nystartad webbplats kan du räkna med att det tar uppemot 5 år innan den har attraherat tillräckligt med naturliga länkar för att börja ranka bra. Om du är verksam inom en bransch som sällan omnämns av bloggare m.m. så kanske du aldrig når tillfredställande resultat på naturlig väg. Istället kan du tänja på Googles regler uppnå samma resultat inom ett år. Det är helt enkelt en fråga om du har råd att vänta på naturliga resultat.

Att inte ägna sig åt sökmotoroptimering är minst lika riskfyllt som att tänja på Googles regler. Du anlitar en sökmotorkonsult för att han eller hon vet hur mycket reglerna kan tänjas innan Google tar i med hårdhandskarna.