Smutsiga händer

En sökmotorkonsult som inte är rädd för att göra det skitiga och oglamourösa jobbet.

Sökmotoroptimering säljs ofta in med fina presentationer och säljsamtal som är fyllda med möjligheter. Tjänsten säljs ofta in med löften om etik, framtidssäkerhet och riskfrihet. Min erfarenhet av SEO är inte riktigt lika enkel och glamourös. Mitt intresse för sökmotoroptimering började med några hobbyprojekt. Under många år har jag gjort alla beståndsdelar av SEO helt på egen hand och jag vet att det är mycket slit och skit bakom de fina säljfasaderna. I slutändan är det resultatet som räknas. Du som kund ska få ut mer av din investering än de pengar du stoppar in i den. För att åstadkomma det måste din sökmotorkonsult vara beredd att göra mycket skitgöra för att tala klarspråk. Det är en sådan sökmotoroptimerare du vill anlita.

Etik inom sökmotoroptimering

Att erbjuda etisk sökmotoroptimering betyder ingenting om man inte definierar vilken etik det gäller. Huvudsaken är att du som köpare och den du anlitar för SEO har samma syn på hur arbetet ska utföras. Be din sökmotorkonsult förklara hur han jobbar och du ska säga ifrån om du tycker att det skadar ditt företag. Alla har olika moralisk kompass. Det finns ingen one fit all-lösning i det här fallet. Kommunikation är viktigt.

Risk med sökmotoroptimering

Precis som med företagande eller allt annat i livet finns det risker med sökmotoroptimering. En risk är att du betalar mer för din SEO än den ger dig tillbaka i form av ökad försäljning. En annan risk är att Google straffar eller filtrerar din webbplats p.g.a. att din sökmotorkonsult är oaktsam eller okunnig. Det är sökmotoroptimeraren som är experten och han har en skyldighet att informera om både risker och möjligheter.

Framtidssäker sökmotoroptimering

Påstår den som säljer framtidssäker sökmotoroptimering att de kan se in i framtiden? För mig låter det så. Det finns inget framtidssäkert. Framtiden är något som inte har inträffat, vilket gör det omöjligt att anpassa en produkt för framtida förutsättningar. Det viktiga när det kommer till framtiden inom SEO är att din sökmotorkonsult håller sig uppdaterad och kan anpassa sin produkt.