Under de år jag arbetat professionellt med sökmotoroptimering är det ett misstag som återkommer. Det handlar om uppdateringar av utvalda landningssidor. Landningssidan är den sida som är mest relevant för ett eller flera sökord man försöker få webbplatsen att ranka bra på. När webbplatsen optimeras görs de nödvändiga förändringarna av titlar, rubriker och texter. De görs om för att på bästa sätt matcha de sökord och fraser man vill synas på. Det är dessa sidor som ska dyka upp i Googles sökresultat och leda relevant trafik till webbplatsen.

Allteftersom tiden går och positionerna förbättras börjar kunden redigera sitt innehåll. Det är absolut inget fel med det. Innehållet bör vara up-to-date och förbättras efterhand. Men det är under dessa redigeringar misstagen begås. En omskrivning av en rubrik gör att ett sökord försvinner. Omskrivning av texter kan göra att förekomsten av sökordet sidan optimerats för minskar. Man kanske byter namn på sidan eller produktkategorin och råkar byta ut det bra sökordet mot en synonym som förekommer mer sällan i Google-sökningar.

Detta är enligt mig de tre viktigaste och mest grundläggande onpage-faktorerna som påverkar en sidas ranking. Det är dessutom väldigt lätt hänt att dessa delar råkar ändras till det sämre, sett ur ett SEO-perspektiv.

Jag vill absolut inte att du som kund ska sluta göra förbättringar av ditt innehåll. Men, det är viktigt att du tänker på dina sökord så att de inte råkar försvinna. Då kommer Google vid nästa indexering göra en annan bedömning av din sidas relevans. I värsta fall leder det till att du tappar många positioner på lönsamma sökord. Om du är osäker, underrätta din SEO-leverantör om förändringar av innehållet så kan de göra en snabbanalys om det funkar eller inte.