Som sökmotorkonsult träffar man ganska ofta på kunder som redan är nöjda med sina placeringar på Google. De gör själva sökningar på ord och fraser som är relevanta för sin verksamhet och ser sin webbplats på förstasidan. Det är dock inte så enkelt att få en korrekt bild av den synlighet man har. Google levererar nämligen sedan några år tillbaka ett personligt sökresultat för så gott som alla användare. Dessa sökresultat baseras på användarens tidigare ageranden när denne använt sig av Google. Om du söker på ditt företag och sedan klickar dig in på webbplatsen från Google så kommer sökmotorn ihåg detta. Google loggar ditt beteende genom ditt Google-konto om du är inloggad, eller genom cookies om du är utloggad. Detta gör att Google kan samla på sig massor data om ditt beteende. Du lär Google att du föredrar ditt eget företags webbplats, vilket gör att Google visar den högre upp i de fall den är det minsta relevant för din sökning.
Det finns olika sätt att komma runt detta och se sökresultaten som andra användare ser dem. Om du bevakar ditt företags positioner på många sökord kan det vara bra att använda specialla program som mäter och loggar dina placeringar. Exempel på sådan program är Rank Tracker. Det finns även en svensk webbaserad tjänst som heter GSERP som gör detta.
Om du inte vill investera några pengar i programvara men ändå få så objektiva sökresultat som möjligt bör du se till att inte vara inloggad på ditt Google-konto och rensa webbläsaren från cookies.
Google håller även koll på varifrån du surfar och anpassar sökresultaten efter detta. Det gör att om du sitter i Linköping och söker efter “frisör” så kommer Google premiera sidor som har anknytning till Linköping. För att komma ifrån detta klickar du på Sökverktyg-knappen under sökrutan i sökresultatet. Längst till höger i menyn som dyker upp ändrar du från den angivna orten till Sverige genom att skriva just “Sverige” i rutan som heter ange plats. Alternativt anger du Sverige i din webbläsares inställningarna.