Företagsblogg
Inom SEO-branschen är företagsbloggande väldigt vanligt. Så gott som alla SEO-byråer har en blogg där de mer eller mindre regelbundet skriver om vad som händer i branschen. En starkt bidragande orsak till att det ser ut som det gör är att SEO enbart existerar på internet.

Med en företagsblogg gör du företagets webbplats mer levande och kan knyta en personligare kontakt med kunder, branschfolk och samarbetspartners. Bloggen ger dig också möjligheten att utöka ditt innehåll, vilket är bra om du vill lyckas med din sökmotoroptimering. Företagswebbplatser är av naturen ganska statiska rent innehållsmässigt. Företagets varor eller tjänster presenteras och de förändras inte så ofta att det gör webbplatsen levande. De fasta delarna av webbplatsen har optimerats för att synas högt upp i Googles sökresultat och det är svårt att utöka dem för att täcka in fler sökord. Då är företagsbloggen en lösning. Den ger dig en naturlig plats att diskutera förändringar och nyheter i branschen, eller att publicera guider som hjälper dina kunder att få ut mer av produkterna ni erbjuder.

Företagsbloggen måste ha ett tydligt syfte

För att bloggen inte ska bli en förlustaffär som bara kostar tid behöver du sätta upp mål. Vad vill du få tillbaka när du investerar din tid? Kanske vill du skapa bättre kontakt med din bransch eller knyta närmare kontakt med dina kunder för att bädda för återbesök. Kanske är det mer trafik från Google du vill åt genom ett breddat och länkvänligt innehåll. Om du väljer att starta en företagsblogg är det viktigt att ha disciplin och att vara uthållig. Om du aldrig bloggat förut tar det tid att hitta flytet och komma på vad som kan bli till en bra text. Besök andra företagsbloggar och se hur dem gör och vad dem skriver om.

Skriva guider

Att skriva guider nämnde jag tidigare. Det är något som ofta uppskattas av kunder men även kan ge dig nya kunder. Vi kan ta ett exempel. Du driver en bygghandel och skriver en guide om hur man bygger sitt eget växthus. Personer som är intresserade av att bygga ett växthus läser din guide. Om du dessutom länkar lite smart från blogginlägget till din företagswebbplats ökar chansen att dina läsare även väljer att handla materialet av dig. Guider gör att du kan närma dig dina potentiella kunder från ett annat håll. Istället för att säga att du säljer byggmaterial till växthus svarar du på frågan hur man bygger ett växthus. Den som får sin fråga besvarad vet sedan vilket material som behövs, men behöver inte googla igen eftersom det finns ett musklick (eller surfplattedutt) bort.

Rapportera och kommentera branschnyheter

Nyheter som berör din bransch passar också in i en företagsblogg. Det visar att du hänger med i vad som händer och kan dela med dig av din syn på saker och ting. Om vi stannar kvar i byggsvängen kan det t.ex. handla om att vara tidigt ute med att kommentera nya byggregler. Säljer du sedan tidigare mycket material till friggebodar så hakar du snabbt på attefallshusen.

SEO-fördelar med en företagsblogg

Eftersom jag sysslar med sökmotoroptimering ser jag i första hand sådana fördelar med företagsbloggande. Branschnyheter och guider i form av blogginlägg kan i förlängningen attrahera länkar till dig. Länkarna gör i sin tur att din resa mot toppen av Google-resultaten går snabbare. Om du producerar välskrivna guider och är snabbt ute med att kommentera nyheter i branschen ökar chansen att andra bloggare länkar till dig, eller att du blir omnämnd i sociala medier. Du kan till och med ha sådan tur att en obetänksam konkurrent länkar till dig eftersom denne själv inte orkar förklara för sina besökare vad de nya byggreglerna innebär. Jackpot i så fall.

Det finns andra fördelar än länkar. Genom att blogga utökar du storleken på företagets webbplats. Google gillar stora webbplatser som kan ge deras användare var på sina frågor. Google gillar också auktoriteter inom olika områden, så se till att bli en auktoritet inom ditt verksamhetsområde. Med en större webbplats (med blogg inräknat) kan du optimera för fler sökord.

När det kommer till SEO och företagsbloggande tycker jag det är dessa syften som är viktigast. Att öka chanserna att få länkar och att bredda ditt innehåll för att bli synlig på fler sökningar. I förlängningen handlar det om att driva mer relevant trafik till din webbplats, samt att få denna trafik att handla av dig.