Under många år har topp 10-resultat varit det SEO-byråer målat upp som någon form av mål. Ofta har det varit ett mål som byrån varit tvungen att uppnå för att kunna fakturera kunden för de sökord som de lyckats få upp. Jag är osäker på hur pass vanlig denna betalningsmodell är idag, men den verkar varit väldigt populär bland SEO-bolag som satsat hårt på telemarketing. Det är nämligen betydligt enklare att sälja med argumentet; “inget resultat, inga fakturor från oss”.

Nu vill jag inte att ni missförstår mig och tror att jag inte vill leverera resultat till mina kunder. Självklart vill jag det, men jag förespråkar en betalningsmodell där kunden köper min tid i form av en månadsbudget. Modellen som går ut på att kunden betalar först vid topp 10-placering anser jag vara särskilt farlig i dagsläget. Den har egentligen varit farlig sedan Google släppte ut den första pingvinen.

En SEO-byrå som måste driva upp kunden till topp 10-placeringar innan de kan fakturera utsätter kunden för större risker. I strävan efter att få skicka den första fakturan är det lätt att begå misstag eller bli våghalsig. Innan pingvinen var den främsta taktiken att ösa på med en stor mängd länkar, gärna med sökorden i ankartexterna. Det var en effektiv metod som ofta fungerade om byrån hade tillräckliga muskler (många länkbloggar). När pingvinen kom sjönk många av kunderna som stenar.

Topp 10 har tappat i värde

Att ranka 6-10 ger inte längre den trafik det brukade ge. Det har i och för sig alltid varit stor skillnad mellan att ranka i den övre kontra nedre halvan av sökresultatets förstasida. En anledning till att de nedre placeringarna ger mindre trafik beror på att användarna idag använder mobiltelefoner och surfplattor. Mindre skärmar innebär att färre sökresultat får plats innan användaren måste scrolla (eller vad det heter på pekkärm). Idag är det topp 3 som gäller om man gör anspråk på att locka till sig merparten av sökvolymen. Omkring 70 % av användarna klickar på någon av de tre första sökträffarna. Resterande sju placeringar får dela på omkring 29 %, medan ~1 % klickar sig vidare till resultatsida 2. En annan anledning till att värdet på placeringar i nedre halvan av det organiska sökresultatet had sjunkit beror på Google Adwords. Google ockuperar ofta de tre första placeringarna med betalda länkar. I lokala sökresultat är det Googles företagsbox som knuffar ner den undre halvan av de organiska träffarna.

SEO blir dyrare

Kombinationen av att behöva ranka topp 3 och att länkanskaffningen blivit svårare har gjort att sökmotoroptimering blivit dyrare. Istället för att som kund vara hyfsat nöjd med en sjätte- eller sjundeplats behövs nu ytterligare 3-5 placeringar för att uppnå samma länsamhet. Den sista klättringen är också i regel den svåraste. Det är betydligt lättare att klättra från position 50 till 25, men deso svårare att ta placeringar när man befinner sig på förstasidan.

Tidigare gick det att massproducera länkar på ett helt annat sätt än idag. Då räckte det med att skapa ett blogginlägg som bestod av en eller ett par meningar text och länka önskat nyckelord till kundens webbplats. En annan populär metod var att länka från sitemaps på egna sidor, eller varför inte från andra kunders sitemaps. Att skapa dessa länkar kostade såklart inte särskilt mycket.

Nu för tiden måste man (för att skapa ett hyfsat robust länknätverk) skapa innehållsrika, nischade och trovärdiga webbplatser. De bör ha liknande upplägg som en typisk företagswebbplats. Texter, bilder, video, delningsknappar samt ha en trovädig design. När jag skapar sådana webbplatser uppskattar jag min interna kostnad till omkring 5000 kr. Därefter tillkommer löpande underhåll som innefattar bl.a. att uppdatera WordPress och plugins, samt fylla på med mer innehåll eller göra mindre ändringar av befintligt innehåll med jämna mellanrum.