Vid lansering av en ny webbplats är det mycket man måste tänka på. Här kommer jag inte fokusera på saker som korrekturläsning och att företagets adress och telefonnummer är korrekt angivna. Istället handlar det har inlägget om misstag som kan vara förödande för din synlighet i sökmotorer (läs Google).

Innehåll

Se till att alla gamla sidor följer med till den nya webbplatsen. Det kan vara lätt hänt att man missar att flytta över innehåll och i värsta fall glömmer man en landningssida som rankar bra på ett viktigt sökord. Kom också ihåg att behålla den gamla webbplatsens titlar, rubriker och texter. Det är vanligt att webbyrån som fått i uppdrag att designa den nya webbplatsen inte tänker efter när de namnger de sidorna. Om ni passar på att uppdatera texterna är det viktigt att ni har sökorden i åtanke så att inte dessa försvinner från de nya texterna.

301 redirect

Att peka om den gamla webbplatsens URLer till motsvarande sidor på den nya sajten är extremt viktigt för att behålla dina placeringar på Google. Det finns inga hundraprocentiga garantier för att webbplatsen inte drabbas av tappade placeringar, men vanligtvis gör det webbplatsbytet smärtfritt.

Tillåt indexering

Ett väldigt vanligt misstag är att man glömmer tillåta sökmotorer att indexera webbplatsen. Under utvecklingsarbetet vill man helst inte att sökmotorer ska indexera ens halvfärdiga webbplats. Därför väljer man helt korrekt att sätta noindex site-wide. När det är dags för lansering är det dock extremt viktigt att direkt låta sökmotorerna spindla och indexera den.

Ta bort utvecklingsmiljön!

Ofta skapar webbyrån den nya webbplatsen på en subdomän till er huvuddomän, t.ex. demo.dittforetag.se. Efter lansering är det viktigt att denna subdomän/utvecklingsmiljö försvinner, annars riskerar man att innehållet dupliceras vilket försvårar rankingen.