Placering av länkar
Var en länk är placerad har betydelse för hur mycket nytta den kommer göra för din sökmotorranking. Det har också betydelse i vilket sammanhang din länk förekommer.
Vi börjar med att förklara placeringen på sidan och lämnar sammanhanget till senare. Din länk bör vara placerad högt upp på sidan rent visuellt, men även tidigt i HTML-koden. Google lägger större vikt vid länkar som placeras högt upp på sidor. Av denna anledning ska du undvika att byta eller köpa länkar som placeras i sidfoten. Sidfoten är en klassisk plats att skyffla undan länkar som man som webbplatsägare tvingas ge i utbyte mot inlänkar. Detta har såklart Google snappat upp, vilket har lett till att de värderas lägre. Länkar som placeras i löpande text anses vara av högt värde. Dessa ska dessutom vara placerade i första halvan av texten, gärna precis under huvudrubriken. Länkar som placeras i enågon kolumn kan också vara av bra värde. Högt upp i vänsterkolumnen är att föredra eftersom den vanligtvis ligger tidigt i HTML-koden.
Nu går vi vidare och tittar på i vilket sammanhang man ska placera sin länk. Det råder nu en stor enighet om att relevans är mycket viktigt. Länkar från sidor som berör samma, eller ett närliggande, ämne som din sida är extra värdefulla. Det allra värdefullaste är om du får en länk från en direkt konkurrent i sökresultatet, och då helst någon som ligger före dig på viktiga sökbegrepp. Att placera sin länk på länksidor är ett exempel på ett dåligt sammanhang. Detta eftersom länksidor sällan innehåller någon relevant text, samt att din länk ofta måste konkurrera med många andra.
Det man vill eftersträva är att kombinera det bästa från dessa två faktorer; placering och sammanhang. Då upptäcker du att de bästa länkarna får du genom att lägga dem strax under huvudrubriken på en ämnesmässigt relaterad sida.
« Tillbaka