Varje företags mål med sin webbplats borde vara att den ska vara en säljare som jobbar dygnet runt. Många företagare har säkert skaffat sin webbplats bara för att ”man måste ju ha en sådan nu för tiden”. När den väl kommit på plats ger den sig bara till känna när man ser domännamnet på en reklampenna. Här kommer tre tips på hur du genom små förändringar kan öka möjligheterna att din webbplats levererar mer kundkontakt. Tipsen vänder sig framförallt till företag som inte bedriver försäljning över internet, utan är beroende av att ta in beställningar via telefon eller i fysisk butik. Läs mer om s.k. konverteringsoptimering.
1. Klickbara telefonnummer
I tider då en stor del av besökarna använder sina mobiltelefoner för att söka information är klickbara telefonnummer en bra och enkel service. Underlätta för dina besökare att ta kontakt med dig genom att göra alla telefonnummer på webbplatsen klickbara. När besökaren klickar på ett telefonnummer dyker det direkt upp i telefonen och personen behöver bara trycka på ring upp.
Det är enkelt. Skapa bara en länk som i HTML ser ut så här:
<a href="tel:0134748583">013 - 47 48 453</a>
Om du skapar länkar i ett CMS så ska länkadressen vara:
tel:0134748583
Byt ut mot ditt telefonnummer så att du inte ger bort samtal till Wedholm Webb & SEO 🙂
2. Kontaktformulär
E-post är en bra kommunikationskanal men många tycker det är omständigt att behöva kopiera in er e-postadress i sin webmail eller e-postklient. Detta gäller särskilt era mobila besökare eftersom mobiltelefoners skärmar är små och ganska svårnavigerade. Med ett kontaktformulär kan besökaren enkelt skicka sin förfrågan till er utan att behöva växla mellan appar och program.
3. Offertformulär
Offertformulär liknar kontaktformulär men är ofta lite mer detaljerade. Ett bra utformat offertformulär underlättar för den som vill ta in offert. Det kan man t.ex. göra genom att specificera och förklara sina olika tjänster. Det är inte ovanligt att kunden inte vet exakt vad tjänsten de eftersöker heter. Genom att låta besökaren kryssa i ett alternativ som dessutom kortfattat förklaras, ökar chansen att de ber om en offert. Detta ökar också chanserna att den potentiella kunden begär offert på rätt tjänst eller vara, men det viktigaste är att du får till en kundkontakt och att besökaren inte lämnar din webbplats och vänder sig till en konkurrent.
För att sammanfatta det hela är enkelhet nyckeln till ökad kundkontakt. Det ska vara enkelt för besökarna att hitta dina kontaktuppgifter. Det ska vara enkelt att ringa eller skicka meddelande.
En annan viktig sak är responstiden. När besökaren väl har kontaktat dig, låt då inte den potentiella kunden vänta länge på svar. Besökaren förväntar sig ett snabbt svar.