NoFollow är ett attribut som kan användas på länkar eller i meta-taggar på din webbplats eller blogg. Genom att använda det signalerar du till Google att du inte vill att Google räknar din länk som en röst på webbplatsen den pekar mot. Du talar om för Google att inte skicka vidare något värde till den sida som länkas.

NoFollow

Visst kan det vara bekvämt att använda sig av NoFollow för att slippa gå igenom bloggkommentarer vars författare länkar till en tveksam webbplats. Ofta ligger tveksamheten i att man är rädd för att ge styrka till en konkurrent eller en verksamhet man inte gillar.

När det kommer till spam är NoFollow helt verkningslöst. Bloggar som har satt NoFollow på kommentarer får lika mycket spamkommentarer som de som väljer DoFollow. Lösningen på spamproblematiken heter istället Akismet, ett plugin som numera följer med alla WordPress-installationer. Det enda du behöver göra är att registrera dig för att få en produktnyckel som aktiverar pluginet.

En vanlig missuppfattning med NoFollow är att du genom att använda detta attribut sparar på webbplatsens egna länkkraft. Det gör du inte. NoFollow-länkar tar lika mycket kraft som DoFollow, men skillnaden är att den går till spillo.

Fördelen med att använda DoFollow är att du ger något tillbaka till de som gör sig besväret att kommentera dina blogginlägg. En annan fördel kan vara att du faktiskt ökar antalet kommentarer eftersom folk har lite att tjäna på att engagera sig i ditt material. Var dock lite extra på din vakt efter personer som missbrukar detta genom att länka sitt namn till olika webbplatser i varje kommentar, eller dem som bara skriver “bra bloggpost” för att få en länk. Missbrukares kommentarer kan du för övrigt spam-markera så att de så småningom hamnar i Akismets databas över spammare.

Till sist ska jag rekommendera det plugin som gör det så enkelt att ta bort NoFollow i WordPress. Du hittar det på: http://wordpress.org/plugins/sem-dofollow/

Om du använder en annan lösning för din webbplats eller blogg kan det vara svårare. Hör efter med din webbyrå eller webbutvecklare om du är osäker på hur det ser ut på din webbplats.