Nu har det gått en tid sedan Google rullade ut sin uppdatering av Penguin, kallad Penguin 2.0. Uttalanden från Matt Cutts och att de döpt den till 2.0 antydde att detta skulle bli en omskakande uppdatering av Googles länkslaktande pingvin. Med risk för att det är för tidigt att blåsa faran över så kan jag konstatera att jag kommit lindrigt undan. Några enstaka gamla sajter som tidigare haft stabila topplaceringar har halkat ner på grund av att deras ingående länkar haft för stor koncentration av nyckelordsankartexter.
Mina tips för det fortsatta länkbygget är ganska lika de som gällt sedan den första versionen av Penguin.
- Håll igen på nyckelordsankartexter, särskilt väldigt kommersiella nyckelord.
- Använd ”säkra” ankartexter som domän.se, www.domän.se eller webbplatsens/företagets namn.
- Bygg länkar från sajter på unika ip-adresser. Ip-adresser som du inte har många länkar från tidigare.
- Håll koll på kvaliteten på de webbplatser du bygger länkar från. Titta på Domain Authority, Trust Flow
och Pagerank. - Undersök länkprofilen för de webbplatser du vill ha länk från. Undvik webbplatser som har många tveksamma inlänkar.
- Bygg länkar från relevanta webbplatser och sidor.
- Variera dig mellan olika typer av länkar. Fokusera t.ex. inte enbart på artikelkataloger och bloggposter, utan använd också länkkataloger av bättre kvalitet.
- Jaga de där riktigt starka och relevanta länkarna framför att bygga kvantitet av svaga länkar. Länkar från andra företag eller leverantörer t.ex.
- Undvik sitewide-länkar, särskilt i blogroll. Måste du bestämt ha blogroll-länkar så använd neutral ankartext som domän.se
En åtgärd jag vidtagit är att sluta använda de länkbloggar som inte håller måttet. Då har jag främst kollat på deras Trust Flow i Majestic SEO. Ytterligare varningssignaler är om snappade domäner inte återfår sin Pagerank vid nästkommande export till Google Toolbar.
Titta även närmare på länkprofilen hos de sajter du funderar på att bli länkad från. Ganska snabbt upptäcker man om det finns hög koncentration av länkar med tveksamma ankartexter eller från olämpliga domäner. Detta nämner jag i listan ovanför men det är väl värt att upprepa.
Hej Wedholm, tack för dina tips, jag hade en fråga gällande” snappade domäner inte återfår sin Pagerank vid nästkommande export till Google Toolbar.” Vad menas med detta?
mvh
Vanligtvis får en domän pagerank under tiden den tillhör den första ägaren. Även om det är PR0 så har den fått pagerank. Att en domän som har gott om inlänkar ändå bara får PR0 kan i sig tyda på att allt inte står rätt till, t.ex. att Google misstänker att det säljs länkar därifrån.
Hur som helst. När domänen inte längre är registrerad av den tidigare ägaren brukar Google tillfälligt nolla pagerank. När man snappar en domän som har inlänkar sedan tidigare ska den i bästa fall få tillbaka den pagerank den hade tidigare. Alternativt kan den få aningen sänkt pagerank efter övertagandet.
Det man bör tänka på är att det tar lite tid att återfå pagerank. Google måste först göra en export av pagerank till Google Toolbar.
Hoppas det var svar på din fråga.
Ok, tack för svaret, det var precis det jag var ute efter.
Hejsan!
Kan du utveckla detta lite närmare: ”Undvik sitewide-länkar, särskilt i blogroll. Måste du bestämt ha blogroll-länkar så använd neutral ankartext som domän.se”
Hänger inte riktigt med här…
Sitewide-länkar är sådana som syns på alla sidor på webbplatsen. Det gör att man kan få väldigt många länkar med samma ankartext. Dessa länkar bör undvikas eftersom Google kan se dem som extra spammiga. Det gäller särskilt om man använder ett nyckelord (t.ex. ”hyrbilar”) som ankartext (länkad text).
Om man inte kan ordna så att länken enbart syns på en eller ett fåtal sidor är det bästa att använda en neutral ankartext som domännamn.se eller webbplatsens namn. Det blir naturligare så.
ill WordPress finns ett väldigt bra plugin som heter Widget Logic. Med det kan du ställa in så att din textruta eller annan widget enbart visas på de sidor du anger, t.ex. enbart startsidan.
Hoppas det blev tydligare nu.