Sökmotoroptimering skiljer sig ganska mycket från andra former av marknadsföring. När man optimerar en webbplats för att synas högt upp i Googles sökresultat finns det ingen köp-knapp att klicka på. Det går inte att snabbt köpa sig förtur i det organiska sökresultatet på samma sätt som man kan göra med Adwords, bannerannonsering eller en Eniro-listning. Sökmotoroptimering handlar om att övertyga Google om att din webbplats är viktigare, trovärdigare, bättre och mer relevant än konkurrenternas.

Det finns flera faktorer som avgör hur lång tid det tar för att nå resultat med sökmotoroptimering.

Googles indexering

ombyggeGoogles indexeringsintervall är en faktor. Google besöker varje dag miljontals webbsidor för att kontrollera om de har förändrats innehållsmässigt, strukturellt och tekniskt. Detta gör Google för att hela tiden ha så aktuell data som möjligt när de gör sina bedömningar. Eftersom det finns så ofantligt många sidor på webben hinner Google inte med att gå igenom alla på en enda dag, utan spindlandet sprids ut över längre cykler. Google lär sig dessutom hur ofta en webbsida eller webbplats brukar uppdateras med nytt innehåll, vilket påverkar hur ofta de kommer på återbesök. När man som en del av SEO-arbetet genomför förändringar av innehåll sitt innehåll kan det med andra ord ta lite tid innan Google kommer på återbesök och upptäcker förändringarna.

Bygga länkar

Jag kommer inte gå in djupare på varför länkar är nödvändigt för att ranka bra i Googles sökresultat. Kortfattat kan man förklara det som att Google mäter webbsidors popularitet i antalet andra sidor som länkar till dem. För med detaljerad beskrivning, se denna SEO-skola.

Åter till tidsaspekten vad gäller länkbygge. Att bygga länkar är ett tidskrävande arbete, särskilt om man ska attrahera de riktigt starka länkarna. Det finns olika metoder för att bygga länkar, men de allra flesta innebär en ordentlig tidsinvestering från SEO-byrån. Oavsett om man snappar domäner, bygger upp satelliter eller flirtar med en Aftonbladet-journalist så tar det mycket tid. Denna tid ska man sedan få betalt för. SEO-byrån får betalt av kunden, kunden får betalt genom ökad försäljning. Det handlar dock om att investera den tid och de pengar som krävs för att få tag i de där ack så viktiga länkarna som hjälper till med rankingen.

Din budget för SEO

budgetSumman pengar som spenderas på sökmotoroptimering avgör också hur lång tid det tar att nå resultat. Om din SEO-byrå jobbar med en överenskommen månadsbudget så bör den vara satt så att arbetet kan fortlöpa i den takt som konkurrensen kräver.

Är månadsbudgeten för lågt satt kanske den bara räcker till en analys av nuläget under första månaden. Nästa steg i arbetet får då vänta i 2-3 veckor tills nästa månadsbudget fakturerats av SEO-byrån. Om det inledande arbetet riskerar att förhalas p.g.a. låg budget brukar jag rekommendera kunderna att lägga sig på en större budget initialt, för att eventuellt i ett senare skede dra ner den till en lägre nivå. Detta gör att man snabbt kommer igång med de grundläggande förändringarna av webbplatsens beståndsdelar.

Skynda långsamt

Inom sökmotoroptimeringen är uttrycket “skynda långsamt” nästintill heligt och bör upprepas som ett mantra. Nu knyter jag an till det jag skrev inledningsvis om att övertyga Google. Det finns en risk med att blåsa på i 200 med SEO-arbetet.

speed-thrills-2Dels kan Google reagera på att något inte sker naturligt, att någon försöker manipulera och påverka Googles “objektiva bedömning”. En annan fara med att arbeta för snabbt är att arbetet kan bli slarvigt utfört. Dessutom är det svårare att hålla koll på vilka förändringar eller länkar som bidrar till positiv respektive negativ utveckling i sökresultaten. Skynda långsamt är något jag personligen fått lära mig den hårda vägen, med mina egna webbplatser jag försökt få att ranka bra. Många gånger har det gått bra, men flera gånger har det gått riktigt dåligt när man inte haft tålamodet att vänta. När jag jobbar mot kund vill jag inte hamna i en situation där jag måste stressa fram resultat. Det är helt enkelt inte värt att riskera kundens redan hyfsade placeringar såväl som möjligheten att i framtiden klättra i sökresultaten. Det kan också vara svårt att förklara för en kund att vi måste ta det lugnt och försiktig. Kunden vill ju få igång eller öka sin försäljning, det har jag all förståelse för.

SEO är som att bygga en koja

Man brukar säga att en koja blir aldrig färdig, det fick i alla fall jag höra som barn. Kojan kan hela tiden byggas ut, göras om och göras bättre. När det kommer till sökmotor-optimering så är även det en ständigt pågående process. Om du lyckas ta dig till förstaplatsen med dina viktigaste sökord, finns ingen garanti för att du fortfarande kommer ranka bra imorgon, nästa vecka eller nästa månad. Troligtvis har du konkurrenter som också vill synas högt upp på samma sökord, konkurrenter som inte är färdiga med sina kojor.

Det pratas ganska mycket om framtidssäker SEO. Jag håller med om att man i största möjliga mån ska göra SEO så framtidssäker som möjligt. Det vill säga att det arbete man gör idag även ska gynna rankingen i framtiden. Däremot är jag skeptisk mot dem som med framtidssäker SEO menar att man efter en tid helt kan strunt i att investera i sökmotoroptimering. Att man kan göra en engångsinsats och sedan luta sig tillbaka i 5-10 år utan att bli bortknuffad från förstaplatsen. Det synsättet är inte alls framtidssäkert.