Under lite drygt tre månader har jag genomfört ett test av styrkan i mina stödsajter, d.v.s. de webbplatser jag byggt upp med syfte att länka till mina kunder. Jag har tidigare skrivit om dem i ett tidigare blogginlägg.

Det första jag gjorde var att välja ut en bransch som var lämplig för testet. Eftersom jag har ganska många stödsajter som handlar om bygg och hemmafixande valde jag ut ett byggföretag i Linköping som skull få bli ovetande försökskanin. Jag ville dessutom använda mig av ett testobjekt som redan rankade ganska bra, men som ytterligare kunde förbättras. Då visar sig kraften i länkarna tydligare än om man lyckas förbättra en startranking på 60 med 30 placeringar.

Inför testet mätte jag deras placeringar under ett par dagar och då rankade de stabilt på position 10 för ett byggrelaterat sökbegrepp. Därefter satte jag upp ett länkschema som sträckte sig tre veckor framåt i tiden. Under denna tid skulle jag med jämna mellanrum skapa länkar till testobjektet.

Länktest

Mätperioden började den 16 februari och avslutades idag den 25 maj.

Som grafen visar tog det inte särskilt lång tid innan resultatet visade sig. Redan en vecka efter den första länken skapades hoppade testobjektet upp fyra placeringar. Något som gör testet ännu mer intressant är att testobjektet är riktigt dåligt onpage-optimerat. Hade jag haft möjlighet att genomföra förändringar av webbplatsens innehåll och tekniska uppbyggnad skulle den förmodligen rankat etta redan halvvägs genom testperioden.

Testperioden avslutades med en markant uppgång från position 6 till 3. Denna uppgång sammanföll ganska bra med att Google körde en uppdatering av sin panda. Jag tror däremot inte att uppgången har något med pandan att göra. Det baserar jag på att inga innehållsmässiga förändringar gjorts på testobjektet, det är lika dåligt onpage-optimerad nu som för tre månader sedan.

Jag kommer fortsätta mäta deras placeringar under sommaren för att se vad som händer när jag plockar bort länkarna. Kanske kommer det en uppföljning på detta inlägg i höst, där jag redovisar resultatet av avlänkningen och hur det gick för dem.

Uppdatering 2016-03-16

Testobjektet ligger fortfarande på högre position än vid första mättillfället. Idag rankar hamnar det på position 6 för det utvalda sökordet. Resultatet tycks bestå. Jag har däremot inte följt om de gjort innehållsmässiga förändringar som påverkat rankingen.