Denna vecka kom det besked alla i SEO-branschen väntat på. Google börjar kryptera alla sökningar, även för dem som inte är inloggade på sitt Google-konto. Detta gör att man inte kan se vilka sökord eller sökfraser besökare som kommer från Google har använt för att hitta till webbplatsen. Alla krypterade sökningar samlas under (not provided) i Google Analytics.
Det finns dock sätt att göra kvalificerade gissningar om vilka sökord som genererar mest trafik, och i förlängningen konverterar bäst. Genom att titta på vilka sidor som får besök, samt att mäta hur dessa sidor rankar på olika sökfraser, kan man få en ganska klar bild över vilka sökord besökarna använder. Det finns såklart problem med detta nya sätt att analysera den inkommande trafiken. Inte sällan optimerar man en enskild sida för att synas på flera sökord. Även om dessa sökord ligger varandra nära blir det svårt att avgöra om det är det ena eller det andra som står för merparten av trafiken.
När Google krypterar alla sökningar blir det ännu viktigare att hålla koll på enstaka sökords ranking. Det blir också betydligt mer tidskrävande att analysera besöksstatistiken, vilket i slutändan drabbar kunden i form av dyrare SEO.
Alla som sysslar med onlinemarknadsföring är dock inte så upprörda över denna kryptering av sökord. Enkelt förklarat finns det två olika arbetssätt inom sökmotoroptimering.
Det finns de som jobbar med enstaka sökord som har mycket trafik eller konverterar bra. Med andra ord, sökord som levererar resultat för kunden. Genom att jobba med ett fåtal, men riktigt bra sökord kan man minska kundens kostnad för SEO. Med detta arbetssätt får man dessutom ofta bra synlighet på sökord med mindre volym, även om man inte direkt optimerar för att synas på dessa. Att inte kunna se vilka sökord som ger mest besökare eller många kunder gör arbetet med tidskrävande och osäkert. Man kan inte med 100% säkerhet koppla bra besökare till specifika sökord.
Det andra lägret i SEO-branschen jobbar med att skapa en bred synlighet för kunden. Här lägger man inte så stor fokus på hur kunden rankar för enskilda sökord. I den debatt som uppstått kring (not provided) verka detta läger snarare glada över att enskilda sökord inte syns i statistiken. Jag vet inte om det är något att vara glad över direkt, att få mindre information om användarnas beteenden på Google. Något som däremot kan göra att de är glada över detta, är att det blir enklare att bortförklara avsaknaden av resultatredovisning om kunderna skulle komma med sådana frågor. Då kan man med en påklistrad ledsen mun skylla det hela på Google, men i nästa stund klistra på leendet och säga att man jobbar för den breda synligheten på Internet.