Många företag är intresserade av att synas på Google. Det handlar både om att synas med den egna webbplatsen, men även i andra positiva sammanhang som bra tidningsartiklar. När det kommer till hur Google rankar sidor i sina sökresultat upplever jag dock att det finns en hög grad av “feltänk”.

Många tror t.ex. att om en webbplats har många besökare så kommer Google ranka deras sidor högre. Detta argument faller på sin egen orimlighet eftersom Google inte har någon möjlighet att se hur många besökare alla webbplatser har. De har förvisso sitt egna populära statistikverktyg Analytics, men eftersom det inte finns installerat på alla världens webbplatser kan det inte användas för en helt objektiv bedömning. Om de skulle använda denna data innebär det att webbplatser som är välbesökta och har Analytics installerat ha en egen gräddfil i sökresultatet. Detta är i sin tur ett hot mot Googles vision att presentera det bästa sökresultatet för sina användare. Många besökare på en webbplats behöver inte innebära att den är av hög kvalitet. Det kan ju vara så att intensiv annonsering eller spam bidrar till många besökare trots att webbplatsen är dålig.

Att likes och retweets i sociala medier skulle ha en påverkan på webbplatsers ranking är också en myt. Det finns inget direkt samband mellan många likes och hög ranking i Google. Det finns dock en liten koppling mellan bra ranking och social medier. Om din länk i sociala medier får stor spridning ökar chansen att några länkar till dig från sin blogg eller webbplats. Sådana länkar kommer däremot påverka din Google-ranking.

Sociala medier kan vara en bra marknadsföringskanal för många företag, men att det dessutom skulle påverka Google-rankingen finns det inga belägg för. Inga tester som gjorts ha kunnat bevisa detta och Google själva har meddelat att de inte väger in sociala signaler i sin rankingalgoritm.