Inom onlinemarknadsföring finns det många begrepp och förkortningar som alla samspelar för att skapa den bästa mixen. Jag märker att ofta när SEO diskuteras, tex. på Twitter, så blandas olika begrepp ihop och kokas ner till en enda marketing-soppa. Detta leder till missuppfattningar och vilseledande. Twitters begränsning på 140 tecken per tweet gör det dessutom inte lättare att uttrycka sig tydlig. Jag tänkte försöka fixa till soppan som skurit sig med detta blogginlägg.

Sökmotoroptimering

SEO handlar enbart om ranking. Mer specifikt om de tekniker och åtgärder som gör att man kan förbättra eller försämra en webbsidas ranking. En webbsida kan ranka otroligt bra på de sökord man optimerar för utan att för den delen tillvarata alla besökare på bästa sätt. När det kommer till sökmotoroptimering är handlar det till stor del om grundläggande teknik och innehåll. Med rätt HTML-taggar signalerar du till Google vilka delar av webbsidan som är viktiga, t.ex. titel, rubriker, brödtext och interna länkar. Andra faktorer som kan nämnas är sidans laddningstid och innehållets indexeringsbarhet; som att inte använda javascript för att generera texter eller att presentera texter i form av bilder.

Sen kommer vi till de skandalomsusade länkarna från andra domäner och deras påverkan på googlerankingen. Dessa väcker hos vissa så starka känslor att de jämförs med likplundring eller att muta politiker.

SEO handlar enbart om att ranka bra, vill man ta till vara på trafiken ska man komplettera med konverteringsoptimering. Vill man leverera bra service till användarna ska man se över användarvänligheten. Vill man diskutera med användarna kan man ta hjälp av sociala medier. Mer om detta längre ner i texten.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering (CRO) innebär att man analyserar vilka eventuella hinder besökarna på webbplatsen stöter på. Finns det något som försvårar för dem att genomföra ett köp, lägga en beställning via e-post, eller ringa ett telefonsamtal. I sin enklaste form kan konverteringsoptimering handla om att ha telefonnummer och e-postadress i sidfoten på webbplatsens alla sidor. En webbplats där det inte går att handla online eller ens kontakta ägaren fyller inget annat syfte än att leverera den information som finns upplagd. Men detta behöver absolut inte vara negativt för din SEO.

Användarupplevelse och ranking på Google

Användarupplevelse är något Google säger sig prioritera, men det är väldigt svårt för dem att betygsätta den. Främst verkar Googles användarupplevelsebedömning handla om hur mobila användare kan tillgodogöra sig informationen. Om vi istället avgränsar oss till enbart datoranvändare så verkar Google få det svårare att skilja på bra och dålig användarvänlighet. Skärmstorlek och upplösning är användarvänlighetsmåttet Google främst använder sig av.

Den 21 april börjar Google ge extra fördel till mobilanpassade sidor i sökresultat som visas i mobila enheter. Webbplatser som inte gjorts mobilanpassade kommer därför få sämre möjligheter att ranka bra i mobila sökresultat, däremot sägs inget om negativ effekt för ranking i sökresultaten som visas i datorer. I detta fall kommer användarupplevelsen ha en direkt påverkan på SEO, om än bara i mobila enheter. Sedan bör man också ha i åtanke att användarvänlighet i form av mobilanpassning bara är en av många faktorer och hur stor påverkan det kommer ha är än så länge okänt. Google talar dock om att algoritmförändringen kommer ha stor påverkan på de mobila sökresultaten. Med tanke på att de mobila användarna börjar närma sig 50 % av trafiken kan även en mindre påverkan från denna signal ha stora effekter på den totala trafiken till din webbplats. Kommer man i framtiden bara få behålla sina placeringar för datoranvändare kan man alltså räkna med uppemot 50 % trafiktapp.

Sociala mediers påverkan på googleranking

Sociala medier anses av många också ha betydelse för hur Google väljer att ranka webbsidor, trots att inga tillförlitliga tester visat att så är fallet. Det handlar mycket om tro när det kommer till sociala mediers inverkan på googlerankingen. Så länge det inte går att bevisa att en delning på Facebook är direkt gynnsam för googlerankingen får man använda sig av sociala medier i samma syfte som man man använder sig av någon annan marknadsföringsform. Den får stå på sina egna ben, försörja sig själv, och inte blandas ihop med SEO.

Varför blandas begreppen ihop?

Jag tror det beror på Googles kommunikation med webmasters och sökmotoroptimerare. Denna kommunikation har under lång tid förmedlats av Matt Cutts, men hans semestervikarier är inne på samma linje. Googles representanter pratar hela tiden om att man ska skapa “great content”, något många tar som att “great content” är den viktigaste rankingfaktorn.

Google har som mål att leverera sökresultat som innehåller webbsidor som gör att de som vill köpa en produkt snabbt hittar den och kan genomföra ett köp. Då blir användaren glad och förtroendet för Google upprätthålls. Google har även som mål att webbsidorna som rankas högt ska vara användarvänliga, informativa, och relevanta. Detta gör att alla dessa ingredienser hamnar i samma SEO-soppa trots att de inte hör hemma där.