På senare år har sökmotoroptimering blivit ett modeord att slänga sig med. SEO erbjuds ofta av webbyråer som en tilläggstjänst till själva hemsideskapandet. Det kan också ingå i priset du betalar för en ny webbplats. Jag tycker webbyråer bör vara lite mer försiktiga med hur de använder ordet sökmotoroptimering. Det är nämligen skillnad på att erbjuda en sökmotorvänlig webbplats och att erbjuda sökmotoroptimering. Generellt sett är webbyråer väldigt dåliga på SEO. Det finns stora brister i sökmotorvänligheten, t.ex. i form av att samma sida visas på fler URL:er eller att de innehåller onödiga parametrar. Andra brister är att ”nya tekniker” som Flash och Ajax används i alltför stor utsträckning. Dessa tekniker försvårar för Google att läsa och värdera ditt innehåll, men det kan se snyggt ut för besökaren.
Att arbeta med sökmotoroptimering handlar om så mycket mer än att skapa en webbplats som är läsbar för sökmotorer. Du som ska skriva innehåll måste ha koll på vilka sökord dina kunder använder för att hitta det du erbjuder. För detta krävs att man gör en ordentlig sökordsanalys. Detta hör till den del av sökmotoroptiemring en som kallas on-page. Sökordsanalys är vanligtvis inget din webbyrå hjälper dig med.
När du har en sökmotorvänlig webbplats där du använder de sökord och fraser dina kunder använder i störst utsträckning är jobbet fortfarande långtifrån färdigt. För att kunna ta positioner krävs så gott som alltid att andra länkar till din webbplats. Länkar är lättare sagt än gjort att få på helt naturlig väg. Länkbygge är vanligtvis inget din webbyrå hjälper dig med.
Genom att anlita en sökmotoroptimerare för en genomgång av din webbplats kan du få svar på om den är sökmotorvänlig och att du använder dina sökord korrekt. Om du har köpt en webbplats som påstås vara sökmotorvänlig men visar sig innehålla många tekniska brister tycker jag du ska ta kontakt med din webbyrå och be dem rätta till bristerna. Kostnadsfritt.
Genom att anlita en sökmotoroptimerare får du dessutom hjälp med länkar som förbättrar din ranking på relevanta sökord. Målet med din SEO måste alltid vara att ranka bra och få in fler kunder till din webbplats.
Kontrollera om din webbyrå kan sökmotoroptimering
Det kan vara svårt att kontrollera om ens webbyrå kan sökmotoroptimering. Det kräver att man själv har lite koll på det. Här kommer några kontrollfrågor du kan ställa till webbyrån för att ta reda på hur väl insatta de är i sökmotoroptimering.
- Kan jag sätta individuella titlar och meta-beskrivningar på webbplatsens alla sidor? (ja)
- Kan jag peka om sidor som tagits bort med en 301 redirect? (ja)
- Kommer min webbplats ha statiska/permanenta URL:er? (ja)
- Kommer webbadresserna vara sökmotorvänliga och inte innehålla onödiga parametrar? (ja)
- Är navigeringen gjord med html, flash eller javascript? (html)
- Undviker ni problem med duplicerat innehåll. I så fall hur? (ja. noindex eller canonical på de sidor som visar kopior)
- Kommer startsidan vidarebefodra till en annan sida? (nej)
- Undviker ni frames? (ja, frames är en uråldrig teknik)
Det svar du vill höra står inom parentes efter frågan.
Testa din webbyrå ytterligare
Ett annat sätt att kontrollera om webbyrån i fråga har koll på sin sökmotoroptimering är att googla på sökord som är relevanta för dem. Det kan t.ex. vara:
- webbyrå [ort]
- köpa webbplats [ort]
- webbutveckling [ort]
- [webbyråns fullständiga företagsnamn]
Ytterligare faktorer som visar att webbyrån är professionell är att följande uppgifter framgår av deras webbplats. Detta gäller då du ska anlita en ny webbyrå första gången.
- Organisationsnummer
- Telefonnummer
- Postadress & besöksadress
- Att de är godkända för F-skatt
Hej!
Bra och välskriven artikel. Delar din åsikt att många webbyråer helt enkelt har för dålig koll. Även om reklambyråer är snäppet värre. =P
Du skriver ”nya tekniker såsom Flash”. Det slog mig att Flash faktiskt numer känns som en föråldrad teknik, iallafall när den används som plattform 🙂
Tack. Jag håller med om att reklambyråer är snäppet värre. Jag tog upp reklambyrån Masscreation som exempel på Twitter. De rankar inte ens top100 på sitt företagsnamn ”Masscreation Reklambyrå Stockholm AB”.
Ja, men för att förtydliga, ”nya tekniker” inom citationstecken. Flash är ju ändå nyare än HTML, även om HTML också förändrats över tiden. Flash kan dock upplevas just som en flashig och modern design, jämfört med vanlig HTML utan avancerad CSS.
Härligt exempel med Masscreation Reklambyrå! Men samtidigt tragikomiskt. Men jag URL-testade mig fram till masscreation . se. Vilket fruktansvärt bra exempel på allt vad en dålig sajt ska innehålla. Jag höll på att skriva att jag nästan förstår Google som inte vill att den här sidan ska ranka topp100 på företagsnamnet…
Snyggt skrivet Kristoffer.
Hur många gånger har man inte analyserat kommande kunders hemsidor och blivit helt frustrerad över hur vansinnigt korkat webbyrån/reklambyrån byggt upp hemsidan med enbart sökfilter och inte en enda sida som är statisk.
Kan ta upp exempel som Stayhard som jag var på möte hos och deras hemsida var en riktig Googledödare. Nu har vi sett till att det blivit mycket bättre om dock inte optimalt ännu men de jobbar på det.
Kunder måste bli bättre på att ställa krav på det du skriver och kanske ta och minska ”hypetrenden” lite!
/Hans Sandblom
Min uppfattning är att det går att göra riktigt snygga sidor med HTML/CSS. Det kanske inte är lika glamouröst att sitta och koda snygga CSS-effekter, men det blir bra mycket mer google-vänligt. Visst kan man använda Flash och Ajax på enstaka delar av webbplatsen, men inte som plattform.