Interna länkar

När sökmotorer letar efter nytt innehåll att indexera följer de länkar. På detta sätt hittar de dels helt nya sidor, men även gamla sidor som har ändrats sedan de var på besök senast. Arbetet med indexering sker kontinuerligt för att hela tiden kunna erbjuda ett aktuellt och relevant sökresultat.

Med denna vetskap är det viktigt att din webbplats är byggd på ett sådant sätt att den underlättar för sökmotorernas spindlar att hitta alla sidor. Genom att ha en väl genomtänkt struktur gör du det extra enkelt för dem. En sida som inte länkas från övriga webbplatsen riskerar att aldrig bli upptäckt av sökmotorer, än mindre kommer den få någon styrka från de andra sidorna.

Genom alla länkar flödar en form av kraft som brukar kallas länkkraft eller länkjuice. Om t.ex. din startsida är länkad från andra webbplatser så kommer den fyllas på med länkjuice. Denna länkjuice sprids sedan till resten av webbplatsen genom interna länkar som t.ex finns i en meny. Därför är även de interna länkarna, och deras utformning, av stor vikt för din placering i sökresultatet.

Det är viktigt att inte länka till alla underliggande sidor från webbplatsens startsida. Man kan lätt tro att det är bra eftersom alla sidor då får del av den länkjuice som kommer till startsidan. Länkjuicen fördelas jämnt på alla länkar som finns på en sida. Detta gör att dina viktiga underavdelningar får mindre styrka för att du även ger styrka åt specifika artiklar. Tänk på vilka sidor du vill ge extra styrka och länka de andra underliggande sidorna från avdelningarna. Du ska såklart inte undvika att ha med mindre viktiga avdelningar i webbplatsens navigation, men det kanske går att ändra på strukturen en aning. T.ex. kan man länka sidorna ”Kontakta oss”, ”Pressinformation” och ”Hjälp” från en undermeny på sidan ”Om oss” som finns länkad i huvudmenyn. Då har man skurit ner menyn med två länkar, vilket ger de resterande mer länkjuice.

De interna länkarna ska innehålla ord eller fraser som är relevanta för den sida som länkas. Tänk dock på att i din iver att skapa optimala interna länkar stanna upp och se dem ur ett användarperspektiv. Du vill ju inte göra den interna navigeringen helt obegriplig för dina besökare.

Om du ytterligare behöver förklara vad som finns bakom en länk kan du använda dig av attributet ”title”. Där finns det möjlighet att lägga in en beskrivande text av vad som finns på den länkade sidan. Denna beskrivning bör dessutom innehålla sökord som är relevanta för sidan du länkar till. Title-attributet kommer synas för besökaren när denne håller musen över länken.

<a href=”/hotell-i-stockholm/” title=”Läs recensioner och omdömen av hotell i Stockholm” />Hotell i Stockholm</a>

« Tillbaka