SökordsanalysSökordsanalys

Innan du börjar sökmotoroptimera din webbplats bör du göra en sökordsanalys. Den går ut på att du går igenom alla eller de viktigaste sidorna på din webbplats och tittar på vilka sökbegrepp som är relevanta. Ta ut ett antal ord som beskriver den aktuella sidan. Det kan både vara ord som redan finns på sidan, eller nya ord du kommer på medan du tittar igenom innehållet.

Det vi vill göra med de sökbegrepp du hittar är att se hur många som söker på dem. Detta gör vi med hjälp av Google Adwords sökordsverktyg. Verktyget är till för att ge annonsörer en uppskattning på hur många som söker på ett specifikt ord eller en specifik fras. Även de som inte ska köpa annonser kan använda verktyget för att få en uppskattning av hur många sökningar som görs på olika sökord.

När du skrivit in ett sökord, kryssat i ”Visa bara idéer som är närbesläktade med mina söktermer” och gjort sökningen får du upp en resultatlista. Till vänster kan man välja matchningstyp. Där väljer du ”[Exakt]” för att enbart visa antaler sökningar på exakt det ord eller den fras du skrev in.

Med Adwords verktyg går du sedan igenom de sökord och sökfraser du hittat på din webbplats för att få en uppfattning om vilka sidor som är extra viktiga för att driva trafik. Med hjälp av verktyget kan du också få förslag på närbesläktade sökord, som i vissa fall har fler sökningar per månad. Kanske upptäcker du att många använder ett annat ord för samma sak, än det du anger på din sida.

Google Adwords verktyg hittar du på följande adress: https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Du hittar kompletterande information om Adwords Keyword tool i mitt blogginlägg om sökordsanalys.

Sökordsanalys med Google Analytics

Om du har en stabil ström av besökare kan du använda ditt statistikverktyg för att se vilka sökord dina besökare använder för att hitta till dina sida. Google Analytics är ett populärt och omfattande verktyg för mätning av trafik. Genom att undersöka besöksstatistiken från sökmotorer får du ofta utförlig information om vilka sökord och fraser besökarna använt för att hitta din webbplats.

Exportera en lista över alla sökord som använts och kör listan i ett program som har koll på hur din webbplats rankar på olika sökord, t.ex. RankTracker. Då upptäcker du kanske att du rankar dåligt på flera av sökorden. Kanske är det så att du fått väldigt få besökare från ett viktigt sökord på grund av att du rankar dåligt i det sökresultatet. Då är det dags att börja prioritera även det sökordet. Fortsätt beta av din lista för att hitta fler källor till mer relevant trafik till din webbplats.

« Tillbaka